Vrijdag start de cursus 'Van vloek naar zegen' Leer leven in Gods rijke zegen! Klik hier om je in te schrijven!

sluit
Shop Doneer

Hoe ziet jouw tong eruit?

Leestijd: 8 min.

Als je de Bijbel zou doorspitten voor een systematische studie over de onderwerpen ‘tong’, ‘lippen’, ‘mond’, ‘woorden’ en ‘spreken’, dan zou je uren, of zelfs dagen bezig zijn. Niets van onze persoonlijkheid heeft zoveel te maken met ons algehele welzijn als onze tong.

Door Derek Prince

Wat dat betreft, is het opvallend hoe bijzonder de Schepper ons heeft ontworpen. Een mensenhoofd heeft zeven openingen. Zeven is in de Bijbel het getal van de volmaaktheid. Van alle soorten openingen hebben we er twee: twee oren, twee ogen, twee neusgaten... Alleen van de laatste hebben we er slechts één: de mond. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zou vragen om twee monden. De meeste mensen hebben al genoeg problemen met eentje!

'Laat je tong eens zien'

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was ik ingedeeld bij de geneeskundige troepen van het Britse leger in Noord-Afrika. Op een gegeven moment was ik verantwoordelijk voor een kleine hulppost in de woestijn. Iedere morgen trommelde mijn chef-arts me op en samen deden we dan de ronde. De dokter begroette de patiënten steeds op dezelfde manier. Als eerste vroeg hij: ‘Goedemorgen, hoe gaat het met je?’ En direct erachteraan volgde dan: ‘Laat me je tong eens zien.’

Ik had al gauw door dat de arts geen aandacht schonk aan het antwoord op zijn eerste vraag, maar dat hij de tong van zijn patiënten zorgvuldig bestudeerde. Vervolgens beoordeelde hij de toestand van de patiënt veel meer aan hoe zijn tong eruitzag, dan aan het antwoord op de vraag: ‘Hoe gaat het met je?’

Het valt me op dat God ons vaak net zo behandelt. Als we bij God komen om te vertellen over onze geestelijke toestand, dan doet Hij hetzelfde als die dokter met zijn patiënten in de woestijn. Je zegt misschien in je gebed: ‘Heer, het gaat goed met me. Ik ben best een goede christen, ik houd echt van U en ga trouw naar de kerk.’ Als God dan onze tong, ons spreken, bekijkt, vormt Hij Zijn eigen mening over onze geestelijke toestand.

Een volmaakte man of vrouw

Jakobus gaat in zijn brief uitvoerig in op dit onderwerp. Hij gebruikt een aantal beelden om de functie van de tong in ons leven te illustreren. Ten eerste Jakobus 3:2:

Als iemand in woorden niet struikelt, is hij een volmaakt man, die bij machte is om ook het hele lichaam in toom te houden.

Jakobus zegt dat als jij je tong in bedwang kunt houden, je jouw hele leven kunt beheersen. Je bent een volmaakt mens als je in staat bent je tong te beheersen.

Klein maar krachtig

Dan vervolgt hij met een paar voorbeelden uit het dagelijks leven.

Zie, wij leggen de paarden een bit in de mond, opdat ze ons zouden gehoorzamen, en wij sturen daarmee heel hun lichaam. Zie, ook de schepen, al zijn ze nog zo groot en worden ze door harde winden voortgedreven, ze worden gestuurd door een zeer klein roer, waarheen de stuurman ook maar kiest en wil. Zo is ook de tong een klein lichaamsdeel, en roemt toch van grote dingen

Wat het roer is voor een schip, is de tong voor ons lichaam en ons leven.

Zie eens hoe een klein vuur een grote hoop hout aansteekt. Ook de tong is een vuur, een wereld van ongerechtigheid. Zo staat het met de tong onder onze lichaamsdelen. Ze besmet het hele lichaam, en zet onze levensloop vanaf het begin in vlam, en ze wordt zelf door de hel in vlam gezet. Want elke natuur, zowel van wilde dieren en vogels als van kruipende dieren en zeedieren, wordt getemd en is getemd door de menselijke natuur. Maar de tong kan geen mens temmen. Ze is een niet te bedwingen kwaad, vol dodelijk vergif. (Jakobus 3:3-8)

Jakobus brengt hier de unieke betekenis en de invloed van de tong op onze hele levensloop naar voren. Het eerste beeld dat hij gebruikt is het bit van een paard. Een paard is in de Bijbel gewoonlijk het symbool van lichamelijke kracht. Volgens Jakobus maakt het niet uit hoe sterk een paard is. Als je met het bit de controle over zijn mond krijgt, heb je het hele dier in je macht. Hetzelfde geldt voor ons. Wat onze mond onder controle kan houden, heeft ons hele leven onder controle.

Het volgende voorbeeld is misschien nog herkenbaarder. Jakobus vergelijkt de tong met het roer van een schip. Het roer is ogenschijnlijk maar een klein deel van het schip. Toch bepaalt dat kleine deeltje volledig de koers. Wat het roer is voor een schip, is de tong voor ons lichaam en ons leven. Als we haar juist gebruiken, blijft ons schip in de goede richting gaan. Maar verkeerd gebruik ervan leidt tot schipbreuk.

Vervolgens gebruikt Jakobus het beeld van de kleine vonk die een bosbrand kan veroorzaken. Overal ter wereld gaan ieder jaar miljarden guldens in vlammen op door enorme bosbranden. En gewoonlijk beginnen die precies zoals Jakobus zegt: met een klein vonkje. De tong is als zo’n klein vonkje dat ergens terechtkomt en iets van enorme waarde vernietigt.

Het laatste voorbeeld is de tong als bron van levensgevaarlijk vergif. Van al deze illustraties is de kern hetzelfde. De tong is klein, maar in staat om onnoemelijke schade aan te richten die nooit meer ongedaan gemaakt kan worden. Onze tong is ziek!

Ongezond spreken

De Bijbel spreekt over allerlei problemen of ‘ziekten’ van de tong die ons leven flink kunnen beïnvloeden, soms zelfs met fatale afloop, als we er geen aandacht aan geven. Voorbeelden hiervan zijn oeverloos, eindeloos gepraat, achteloze woorden, roddel, kwaadsprekerij, liegen, overdrijven, vleijerij, en haastige, ondoordachte woorden.

Ons probleem ligt in het feit dat we in ons denken vele grijze gebieden hebben. Ik vraag me af of we net zoveel grijze gebieden in de Bijbel vinden. In Mattheüs 12:36 zegt Jezus dat de mensen van elk nutteloos woord dat zij zullen spreken, rekenschap moeten geven op de dag van het oordeel. We zullen verantwoording moeten afleggen voor de woorden die nutteloos waren, ondoordacht, woorden die we niet zo bedoeld hebben, waar we uiteindelijk niet achter konden staan of mooie woorden die uiteindelijk niet zichtbaar werden in ons leven.

Leviticus 19:16 zegt:

Breng het leven van een ander niet in gevaar door lasterpraat over hem rond te strooien.

Nutteloos, onwaar, overdreven, kwaadwillig gepraat, is laster of roddel. De grondbetekenis van
‘duivel’, (het Griekse diabolos) is lasteraar of kwaadspreker. Als je roddelt of onware verhalen vertelt, ben je bezig de duivel te helpen bij zijn werk. Je doet dan dienst als vertegenwoordiger voor satan.

Sterker nog, ten diepste komt iedere leugen van de duivel. Dat is een verschrikkelijke gedachte. Toch wil ik deze gedachte staven aan de hand van Jezus’ eigen woorden. In Johannes 8:44 zegt Jezus tegen de godsdienstige leiders van zijn tijd:

Uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil. Hij is vanaf het begin een moordenaar geweest. Hij hoort niet bij de waarheid, omdat er geen waarheid in hem is. Wanneer hij liegt, spreekt hij zoals hij is: een aartsleugenaar, de vader van de leugen. (NBV21)

Waar het hart vol van is...

De Bijbel is duidelijk en ondubbelzinnig over de oorzaak van deze ‘ziekten’: de wortel van elk probleem van onze tong, is ons hart!

Jezus zegt in Mattheüs 12:33-37:

Wanneer een boom goed is, dan zijn ook zijn vruchten goed. Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom... Hoe kunt u iets goeds zeggen terwijl u zelf slecht bent? Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede te voorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte te voorschijn haalt. Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld. (NBV21)

Jezus gebruikt hier een gelijkenis om het directe verband tussen de mond en het hart aan te geven. Hij vergelijkt het hart met een boom en de woorden die uit onze mond komen met de vruchten. Het soort woorden dat uit jouw mond komt, is een indicatie van de toestand van je hart. Als het hart goed is, zijn de woorden die uit de mond komen ook goed. Maar zijn de woorden slecht, dan is je hart ook slecht. Je kunt geen slechte vruchten krijgen aan een goede boom, of goede vruchten aan een slechte boom.

Als je roddelt of onwaarheden vertelt, help je de duivel bij zijn werk.

Als je tijdens het dweilen per ongeluk water morst op de keukenvloer en je ziet dat het water grijs en vet is, dan weet je dat het water vies is. Hetzelfde geldt voor ons hart. Als er slechte, onreine, angstige, of ongelovige woorden uit je mond komen, dan weet je welke toestand er in je hart heerst.

We kunnen onszelf gemakkelijk voor de gek houden over de staat van ons hart, met allerlei ideeën over onze integriteit, reinheid of gerechtigheid, maar de onherroepelijke test is wat er uit onze mond komt. Het is zo belangrijk dat we eerlijk worden. Zolang we mooie, psychologische namen en verklaringen blijven gebruiken om onze probleem te bedekken of het door de vingers zien, gebeurt er niets en komt er geen verandering. Zolang we excuses blijven maken, ons probleem verdoezelen of onze zonde inschatten als een ‘begrijpelijk probleem’, doet God niets voor ons.

Laten we dus eerlijk worden tegenover God en onszelf. De Heilige Geest wil ons daarbij helpen. Hij is de Geest der Waarheid. Laat Hem als een loods zijn die het roer van je leven bestuurt. Als Hij onze woorden en ons spreken gaat beheersen, dan zullen ze gevuld zijn met Gods waarheid en geloof, altijd positief en opbouwend. Ons spreken zal dan God eren en verheerlijken, en zijn zegen zal steeds ons leven binnenstromen.

Wil je Hem uitnodigen aan boord te komen? Je hoeft alleen maar eenvoudig te antwoorden:

Ja, Heilige Geest, ik kan mijn tong inderdaad niet zelf in goede banen leiden. Kom alstublieft binnen en neem het roer over. Ik geef me aan U over. Laat mijn hart vol zijn van God en mijn mond overstromen, zodat ik Zijn Naam verheerlijk. Amen.

Download studie als pdf