Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

De hoop als vluchtplaats

Leestijd: 3 min.

De NBG-vertaling zegt in Hebreeën 6:18: ...opdat wij, die (tot Hem de) toevlucht genomen hebben, een krachtige aansporing zouden hebben om de hoop te grijpen, die voor ons ligt.

De NBV zegt hier: Onze toevlucht is het vast te houden aan de hoop... Het beeld dat hier wordt geschetst is afkomstig uit het Oude Testament. Als iemand in het Oude Testament werd opgejaagd door een bloedwreker die hem wilde doden, dan was er maar één plaats waar hij heen kon vluchten voor veiligheid: het altaar van God. Als iemand vluchtte naar het altaar van God en de horens van het altaar vastgreep, dan mocht niemand hem daar vandaan slepen, totdat hij verzekerd was van een eerlijk proces. We vinden een duidelijke beschrijving van dit principe in het verhaal van Joab, in 1 Koningen 2:28.

De schrijver van de Hebreeënbrief gebruikt dit beeld van het vluchten naar het altaar van God en het vastgrijpen van de horens van het altaar. Hij zegt eigenlijk: Die vluchtplaats, dat altaar, is onze hoop op Gods onveranderlijke woord en zijn eed. Als we deze horens vastgrijpen, dan kan niets ons daar vandaan trekken. We kunnen worden opgejaagd door schuldgevoel, onzekerheid, angst voor de toekomst, angst voor ziekte, enzovoorts, maar als we ons vastgrijpen aan Gods altaar van hoop, dan vinden we daarin een toevluchtsoord van gegarandeerde en blijvende veiligheid.

Het woord 'toevlucht' doet denken aan een zekere haast of urgentie. Het suggereert dat de druk toeneemt, de krachten die ons tegenwerken spannen samen en daarom vluchten we snel naar het altaar, voordat deze krachten ons onderuit halen. Het is heel belangrijk dat we - als een soort basishouding - ons vertrouwen en onze hoop volledig stellen op God en Zijn toewijding aan ons, door Jezus Christus. Laten we dat nu onmiddellijk al doen, voordat een ramp ons treft, waardoor we misschien niet langer in staat zouden zijn om de horens van het altaar van hoop te grijpen. En ervaar je misschien verdriet, depressiviteit, tegenslag of ongeluk? Mijn raad is: vlucht naar dat altaar van de hoop, grijp de horens vast en zorg dat je niet wordt afgeleid door de calamiteit, door een kracht of macht die je onderuit wil halen, maar verzeker je opnieuw van Gods eeuwige hoop. Een geweldige manier om dat te doen is door Gods levende, krachtige Woord te proclameren in het gebed hieronder.

Gebed van de dag

De God van de hoop vervult mij nu met louter vreugde en vrede in mijn geloof om overvloedig te zijn in de hoop. Het geloof is de vaste grond van de dingen die ik hoop. U doet alle dingen meewerken ten goede voor mij, omdat ik naar uw voornemen geroepen ben en U liefheb. Hiervan ben ik ten volle overtuigd, dat U, die in mij een goed werk bent begonnen, dit ten einde toe zult voortzetten, tot de dag van Christus Jezus. Want uw barmhartigheden houden niet op, elke morgen zijn zij nieuw; groot is uw trouw! Mijn ziel zegt: mijn deel is de Here, Daarom zal ik op U hopen. Amen!

(Romeinen 15:13; Hebreeën 11:1; Filippenzen 1:6; Romeinen 8:38; Klaagliederen 3:22-24)

Gebed voor DPM wereldwijd

ZIMBABWE

De Lemba, een stam van 70.000 tot 80.000 mensen, die wonen in centraal Zimbabwe en het noorden van Zuid Afrika, hebben Joodse wortels. Onlangs zijn meer dan 140 Lemba leiders getraind door het Messiaans Joodse Bijbelinstituut dat samenwerkt met Jewish Voice (de bediening van Rabbi Jonathan Bernis): in vijf jaar zijn bijna 100 Messiaanse gemeenten gevestigd. Bid dat de Heer het werk onder deze Joodse gelovigen zegent en uitbreidt. Bid om steeds meer contact met DPM, zodat ze Dereks onderwijs kunnen ontvangen.

ZENDINGSBERICHT MOZAMBIQUE

Wij prijzen God voor de 3.000 exemplaren van de hernieuwde Portugese Fundament van geloof door bijbelstudie die we konden laten drukken in Mozambique. De meeste exemplaren gaan naar Iris Ministry, maar sommige ook naar Jeugd met een Opdracht, Operatie Mobilisatie en andere bedieningen.