Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

De koopman en de parel

Leestijd: 2 min.
De volgende gelijkenis is er één die ik echt liefheb:
Ook is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman die mooie parels zoekt. Toen hij één parel van grote waarde gevonden had, ging hij heen en verkocht alles wat hij had, en hij kocht hem. (Mattheüs 13:45-46)

Er zijn verschillende manieren waarop dit gedeelte kan worden toegepast, maar ik wil je één uitleg geven die je leven zou kunnen veranderen. Om te beginnen wil ik erop wijzen dat de man in deze gelijkenis een koopman was. Hij was geen toerist, maar iemand die zijn hele leven al gehandeld had in parels. Hij kende de echte waarde van een parel. Toen hij deze ene parel vond, zo prachtig en zo kostbaar, verkocht hij alles wat hij had om die ene te kopen. Zo heeft Jezus, die jouw waarde kent als geen ander, alles verkocht wat had om jou te kopen. Neem nu een moment om na te denken en jezelf te zien als die ene parel, die unieke, prachtige en waardevolle parel. Je weet dat parels gevormd worden door een proces van lijden. Een parel komt uiteindelijk voort uit de irritatie die één korrel zand veroorzaakt in de schelp van een oester. Misschien ben jij ook door lijden heen gegaan. Misschien was je begonnen je af te vragen of God wel echt van je houdt. Misschien ben je gaan denken: 'Ik ben niet echt veel waard. Ik ben niet belangrijk voor God. Er zijn andere mensen die belangrijk zijn, maar ik niet.' Ik wil je vertellen dat dat niet waar is. God vindt jou belangrijk. Zo belangrijk dat Hij zijn Zoon, Jezus, gaf om aan het kruis voor jou te sterven. Speciaal voor jou. Jezus verkocht alles wat Hij had. Hij liet alle rijkdom van de heerlijkheid in de hemel achter. Hij werd de zoon van een timmerman, en vervolgens een rondreizende prediker. Toen Hij stierf aan het kruis, bezat Hij letterlijk niets, behalve een mantel waar enkele soldaten om zouden dobbelen. Hij werd begraven in een geleend linnen gewaad, in een geleend graf.

U kent de genade van onze Heere Jezus Christus, zegt Paulus, dat Hij omwille van u arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat u door Zijn armoede rijk zou worden. (2 Korinthiërs 8:9)

Jezus verkocht alles wat Hij had en gaf alles op voor jou.
Heer Jezus, U kent mijn waarde en U heeft alles gegeven voor mij. U bent omwille van mij arm geworden zodat ik door Uw armoede rijk mag zijn. Wilt U mij leren te beseffen hoe waardevol ik ben. Dank U wel dat ik mag antwoorden door mijn dankbaarheid en aanbidding voor U. Amen.