Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

Delen in Zijn heerlijkheid

Leestijd: 3 min.

Wat is het tegenovergestelde van schaamte? Wat mij betreft is dat heerlijkheid.

Want het paste Hem, om Wie alle dingen zijn en door Wie alle dingen zijn, dat Hij, om veel ​kinderen​ tot heerlijkheid te brengen, de Leidsman van hun zaligheid door lijden zou ​heiligen (Hebreeën 2:10).

God bracht vele kinderen tot heerlijkheid, door de Leidsman van hun zaligheid door lijden heen te heiligen. Jezus droeg onze schaamte en leed daaronder, zodat wij kunnen delen in Zijn heerlijkheid. Sommigen van ons hebben een achtergrond van schaamte – vol met dingen waar we misschien nooit helemaal overheen gekomen zijn, gebeurtenissen die ons achtervolgen en onze rust en vrede roven. Deze negatieve gedachten en pijnlijke herinneringen hinderen ons, vooral in de momenten dat we God willen prijzen en aanbidden. Onthoud echter dat Jezus onze schaamte droeg – Hij hing drie uur lang naakt aan een kruis, in het openbaar, waar iedereen hem kon zien – zodat wij kunnen delen in Zijn heerlijkheid. Ooit sprak ik in Nederland over het feit dat Jezus onze schaamte droeg. Een vrouw uit die bijeenkomst stuurde me naderhand haar getuigenis. Als jong meisje was ze aangerand door een groep jongens. Later kreeg ze nog meer seksuele mishandeling te verduren. En nog later trouwde ze, maar haar huwelijk was niet gelukkig door de enorme bitterheid die ze diep in haar hart koesterde naar mannen. Ze kon niet ontsnappen aan de schaamte die ze met zich meedroeg. Toen deed de Heer iets geweldigs. Op een dag zat ze alleen in haar slaapkamer en kreeg een visioen van Jezus aan het kruis, naakt. Ze realiseerde zich toen twee dingen: ten eerste dat Hij haar schaamte had gedragen, en ten tweede dat Hij een man was. Hoewel ze zoveel bitterheid voelde ten opzichte van mannen, realiseerde ze zich dat het een man was die de schuld van de zonde had gedragen en ook haar schaamte had gedragen. Is dat niet prachtig? Onthoud dat Jezus naakt aan het kruis hing, en was blootgesteld aan de spotternij en het gescheld van voorbijgangers.
Schaamte was het belangrijkste kenmerk van een kruisiging, en Jezus verdroeg en doorstond het allemaal – zodat wij mogen leven in Zijn heerlijkheid en de innerlijke rust die daarbij hoort.

Gebed van de dag

Dank U Jezus, voor Uw werk aan het kruis. Ik proclameer dat Jezus de prijs voor onze schaamte betaalde. Heer, ik geef al mijn gevoelens van schaamte, minderwaardigheid vanwege mislukking, en alle verlamming door verlegenheid aan U, want U droeg het allemaal, zodat ik mag delen en leven in Uw heerlijkheid. Amen.

Boeken van Derek Prince

Deze overdenking komt uit Dereks boek Gods levende Woord, een Bijbels dagboek voor 365 dagen. Wil je meer lezen van Derek Prince over wat het bloed van Jezus doet? Kijk dan bijvoorbeeld naar deze boeken en proclamatiekaarten:

In de webshop van DPM Nederland vind je meer Nederlandstalige boeken en proclamatiekaarten van Derek Prince én diverse boeken in andere talen.

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt, onder andere over de essentie van zonde. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince met ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen wij gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.