Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

Geloof EN ijver...

Leestijd: 2 min.
In onze eerdere studie zagen we vijf bevrijdingen, die we vonden in Paulus' brief aan de Galaten. Deze bevrijdingen zijn absoluut noodzakelijk als Gods volk haar erfenis wil terugwinnen. Ook kunnen we onze erfenis niet opeisen zonder heiligheid. Denk aan Hebreeën 10:14: Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden [oftewel: heilig gemaakt].
Met andere woorden, naarmate we groeien in heiligheid, keren we terug tot onze erfenis.
Maar nu komen we bij een heel praktisch aspect: hoe kunnen we de voorziening van het kruis toepassen? Het eerste wat we daarvoor moeten benadrukken is geloof:
Maar zonder geloof is het onmogelijk (Hem) welgevallig te zijn. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken. (Hebr. 11:6)
Het heeft geen enkele zin om te proberen God te behagen zonder geloof. Dat is onmogelijk. Wat moeten we geloven? Volgens Hebreeën 11:6 moeten we twee dingen geloven die allebei op God betrekking hebben: Dat Hij bestaat en dat Hij een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken. De meeste mensen geloven best dat God bestaat. Maar dat is niet genoeg. Je moet ook geloven dat als je God ernstig - dus ijverig - zoekt, dat Hij je zal belonen.
Geloof is essentieel, maar er is nog iets anders wat minstens zo belangrijk is, namelijk: ijver. Bestudeer de Bijbel nauwgezet en zie of je ergens iets kunt vinden dat positief spreekt over luiheid. Ze heeft geen goed woord over voor onverschilligheid of luiheid! De Bijbel veroordeelt dronkenschap, maar wist je dat ze luiheid vele malen zwaarder veroordeelt? Sommige van onze waarden in de Kerk zijn echter verward geraakt; we veroordelen dronkenschap, maar we tolereren luiheid. Niet alleen geloof is nodig, maar ook ijver is van essentieel belang. God beloont gemakzucht of luiheid niet. Dit vraagt om aanpassing van onze waarden en prioriteiten! We moeten geloven dat als we God ijverig zoeken, we beloond zullen worden.
Er zullen misschien tijden zijn dat je denkt God ijverig te zoeken, maar toch lijk je geen beloning te ontvangen. (Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die dit is overkomen!) Juist het moment dat je denkt niets te ontvangen, is het moment om vol te houden in geloof. Ik wil je aanmoedigen. Hebreeën zegt dat God een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken. Of je het nu wel of niet ziet of voelt, je beloning staat vast, wat er ook gebeurt. Het komt misschien niet op het moment dat jij het verwacht, of niet op de manier die jij verwacht. Maar het staat vast. God beloont wie Hem ernstig zoekt.

Heer, inderdaad, ik wil U ernstig, ijverig zoeken, zodat ik Uw Woord dat ik geloof, ook werkelijkheid zie worden - in mijn eigen leven, in mijn gezin, en ook in de levens van anderen... Dank U Vader, dat er bij U altijd genoeg is en dat U mij aanmoedigt om U ernstig en ijverig te zoeken. Amen.