Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

Genieten van de schepping

Leestijd: 2 min.

Geregeld hebben we het over onze tienden – het principe dat God instelde als basis voor het geven van onze inkomsten – maar hoe zit het met Gods verwachtingen hieromtrent in onze tijd? Van de Israëlieten wilde God één van de zeven dagen per week hebben; dat is een hoger percentage dan van hun bezittingen. Hoeveel mensen geven God werkelijk één op zeven dagen? Ik geloof dat dit een van de oorzaken is dat veel christenen een burn-out krijgen of overspannen raken – veel te veel zijn er gefrustreerd, gejaagd en druk – en lijken hun werk nooit af te hebben.

God was de eerste die rust nam. Een vriend van mij, een Palestijnse Arabier die veel restaurants bezit, zei eens: 'God werkte niet om een gezin te onderhouden en Hij rustte niet uit omdat Hij moe was. Het was veel belangrijker dan dat. God werkte omdat Hij de Schepper is.' Ik geloof dat God uitrustte omdat Hij wilde genieten van wat Hij had geschapen. Als we nooit de tijd nemen om te genieten van wat we hebben gemaakt, dan zijn we er miserabel aan toe.

Wat vraagt eigenlijk meer geloof? Werken of rusten? Israël was niet in staat om de rust binnen te gaan vanwege haar ongeloof. Zou het kunnen zijn dat het 'niet-echt-tot-rust-kunnen-komen', veroorzaakt wordt door dezelfde reden: ongeloof? Ik geloof dat dit een belangrijke diagnose is voor sommige mensen.

Echte ontspanning komt als je beseft dat God dit fenomeen heeft uitgevonden. Ons woord 'vakantie' komt van 'vacant' en dat betekent 'leeg'. Soms is het goed om niets te doen te hebben – een lege agenda. Toch voelden mijn vrouw en ik ons nog beter thuis bij het (Engelse) woord 'holidays'. Dit komt van 'Holy days', oftewel, de 'heilige dagen' die de Israëlische kalender heeft ingesteld. Je kon er niet omheen. Ze zijn namelijk door God ingesteld – niet omdat iemand lui wilde zijn, maar omdat God had gezegd: Neem een heilige dag!

Gebed van de dag

Dank U Heer, voor de belofte dat ik Uw rust mag binnengaan. Zoals U rustte om te genieten van wat U geschapen had, wil ik dat ook doen. Help mij te genieten van het werk dat ik door Uw kracht mag doen. Ik zal vrezen, zodat ik niet faal in het rusten in Christus. Amen.

Boeken van Derek Prince

Deze overdenking komt uit Dereks boek Gods levende Woord, een Bijbels dagboek voor 365 dagen. Wil je meer lezen van Derek Prince over wat het bloed van Jezus doet? Kijk dan bijvoorbeeld naar deze boeken en proclamatiekaarten:

In de webshop van DPM Nederland vind je meer Nederlandstalige boeken en proclamatiekaarten van Derek Prince én diverse boeken in andere talen.

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt, onder andere over de essentie van zonde. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince met ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen wij gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.