Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

Gods wegen brengen vruchtbaarheid

Leestijd: 3 min.
Voor een doornstruik zal een cipres opkomen, voor een distel zal een mirt opkomen; en het zal de HEERE zijn tot een naam, tot een eeuwig teken, dat niet zal worden uitgewist. (Jesaja 55:13)

Gister lazen we in Jesaja 55:12 dat Gods Woord vreugde, vrede en lofprijs voortbrengt. In het volgende vers geeft God het beeld van vruchtbaarheid. Hij zegt dat doornstruiken plaatsmaken voor cipressen, distels voor mirtestruiken. Er zal dus een verandering komen in wat er wordt voortgebracht. Eerst waren er een doornstruik en een distel, nu zullen er mirt en cipres opschieten. De doornstruik en de distel zijn nutteloos en lelijk en brengen geen bruikbare vrucht voort. Anderzijds zijn de mirt en de cipres mooie, schaduwrijke bomen die de woestijn veranderen.

Zo is het ook met onze eigen gedachten en wegen: ze brengen slechts doornen en distels voort. Maar als Gods wegen en gedachten komen, worden ze vervangen door mirt en cypres; vruchtbaarheid en zegen komen in de plaats van onvruchtbaarheid en kaalheid. Als Gods Woord doordringt in ons hart en leven, worden vier resultaten zichtbaar: Gods wegen gaan gepaard met vreugde, vrede, lofprijs en vruchtbaarheid.

Aan het eind van vers 13 lezen we:

Zo zal de HEER zich roem verwerven, het is een eeuwig en onvergankelijk teken. (NBV)

Het is heel belangrijk te begrijpen dat Gods uiteindelijke doel Zijn heerlijkheid is. Zo zal de HEER zich roem verwerven... Het zal de HEERE zijn tot een naam... De naam van de Heer zal erdoor verheerlijkt worden. Als Gods Woord in ons leven doordringt, haar werk doet en leidt tot vruchtbaarheid, dan zal dat een eeuwig teken zijn dat niet uitgeroeid of vernietigd zal worden. De naam van God, Zijn identiteit, Zijn handtekening, wordt zichtbaar in ons leven, als ons denken en doen in lijn komt met Zijn denken en doen. De resultaten die God op deze manier voortbrengt in ons hart en ons leven zijn bovendien eeuwig, permanent. Ze kunnen niet uitgewist worden; en daarom zijn ze tot de glorie van de Almachtige, eeuwige God.

Gebed van de dag

Vader, dank U dat als ik uw gedachten ga denken, er vruchtbaarheid en schoonheid komt in de plaats van onvruchtbare, nutteloze woestijn. Als ik om me heen kijk, dan verlang ik naar uw gedachten, Heer, zodat er verandering komt en uw naam verheerlijkt wordt! Amen.

Boeken over Gods wegen

Deze overdenking komt uit het boek Wandelen met God dat gaat over vriendschap met God en is onderdeel van een 4-delige serie. In de webshop van DPM Nederland vind je meer Nederlandstalige boeken en proclamatiekaarten van Derek Prince én diverse boeken in andere talen. Wil je meer van Dereks onderwijs lezen, bijvoorbeeld over Gods wegen en Zijn plan voor je leven? Kijk dan eens naar deze titels:

  • Dereks boek Gods wil, mijn levensdoel is een prachtige studie die je uitdaagt om in jouw leven op Gods wegen te wandelen.
  • Wil jij Gods grootheid en goedheid tot in het diepste ervaren? In Als je het beste wilt van God reikt Derek Prince acht belangrijke sleutels aan om in jouw leven het beste van God te gaan ervaren.
  • God wil ons gebruiken als een instrument. In Gods kracht doorgeven lees je over een van de basisbeginselen van het geloof, handen opleggen.
  • Wij mogen onze identiteit in Christus proclameren. Help jezelf (of een naaste) eraan herinneren wie wij zijn in Hem doormiddel van de set proclamatiekaarten Identiteit in Christus.

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt, onder andere over de kracht van proclamatie. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince, met Nederlandse en Engelse ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen wij gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.