Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

Het prachtige geheim ontdekken

Leestijd: 2 min.
Weekthema:
Het prachtige geheim

Gisteren lazen we Efeze 2:10: Wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft. We zagen dat God de werken bepaalde, de 'goede werken', waar jij en ik in zouden moeten wandelen. We hoeven niet zelf te beslissen wat we moeten doen. We moeten ontdekken wat God voor ons bestemd heeft om te doen.
Ooit werkte ik met een fijne groep mensen in het zendingsveld. Ze waren geweldig, maar ik moet zeggen dat ik nog nooit van mijn leven zoveel commissievergaderingen heb bijgewoond als in die periode. (Ik denk dat mijn allergie voor commissies en vergaderingen in die tijd moet zijn ontstaan.) We kwamen bij elkaar en zeiden: 'Wat zullen we doen?' Op een gegeven moment zei ik tegen mijn gewaardeerde broeders: 'Beste mensen, we kruipen uit de ene crisissituatie, net op tijd om in de volgende crisis te belanden. Dit kan toch Gods bedoeling niet zijn?' Wat was het probleem? We moesten stoppen met proberen te besluiten wat wij zouden doen, en beginnen met uit te vinden wat God had besloten dat we zouden doen.
Laten we stoppen met proberen ons eigen leven te plannen, of onze eigen bediening en zendingswerk. Laten we in plaats daarvan gaan uitzoeken wat God al voor de grondlegging van de wereld voor ons besloten had om te doen. Wat een opluchting is het als je eenmaal beseft dat jij de plannen niet hoeft te maken! Het enige wat je hoeft te doen is de plannen ontdekken die God al gemaakt heeft.
We keren kort even terug naar de woorden van Psalm 40: in de boekrol is over Mij geschreven (vers 8). Jezus plande Zijn eigen leven en bediening niet. Hij ontdekte in de boekrol wat God had gepland, en zei vervolgens: Ik vind er vreugde in, Mijn God, om Uw welbehagen te doen.(vers 9)
Dit is een prachtig geheim. God heeft in Zijn Boek iets geschreven, net zo goed voor jou als voor Jezus. En je zult echt gelukkig zijn als je gevonden hebt wat in de boekrol voor jou geschreven is en als je begint om dat ten uitvoer te brengen.
Stop met zo druk bezig zijn. Stop met je activisme. Stop met proberen 'het goede te doen'. Stop met proberen 'geestelijk' te zijn. Met andere woorden, kom voor een poosje met je beide benen op de grond. Ik ben ervan overtuigd dat als iets niet praktisch is, dan is het ook niet geestelijk. Als iets gewoon niet werkt, dan kan het goed zijn dat het niet Gods bedoeling is. Begin te ontdekken wat Hij voor jou geschreven heeft in Zijn Boek en ga dan doen waar je voor geroepen bent, op een praktische manier die werkt. Misschien vraag je je af: 'Hoe kan ik weten wat Gods wil is voor mijn leven?' Dat wordt ons onderwerp van de komende dagen.

Dank U wel, Vader, dat ik mijn eigen plannen niet hoef te maken. Ik wil ontdekken wat U voor mij geschreven heeft in Uw Boek. Wilt U mij de komende dagen meenemen op ontdekkingstocht naar Uw plannen voor mijn leven. Ik wil open staan voor Uw wil voor mij, ook als die anders is dan ik zelf in gedachten had. Amen.