Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

Hij werd verdreven, wij werden aanvaard

Leestijd: 2 min.

In het zestiende hoofdstuk van Leviticus lezen we over de zondebok die op de Grote Verzoendag werd losgelaten. Eigenlijk waren er bij de Verzoendag twee bokken betrokken. De ene bok diende als zondoffer en werd gedood. De tweede bok, die 'azazel' of 'zondebok' werd genoemd (vers 18), werd de woestijn in gedreven naar een onbewoond stuk land, om daar rond te dolen en te sterven van dorst. De bok kwam nooit terug. In de beeldspraak van de grote verzoendag was Jezus de zondebok. Hij werd verdreven uit de aanwezigheid van de Almachtige. Maar Jezus is ook het beeld van die andere bok. Als het zondoffer stierf Jezus aan het kruis. Maar als de zondebok werd Hij verdreven uit Gods aanwezigheid, om onze afwijzing te ondergaan. Het tegenovergestelde van verdreven worden is aanvaard worden. Dit wordt in Efeze 1:6 uitgelegd:

tot lof van de heerlijkheid van Zijn genade, waarmee Hij ons begenadigd (andere vertalingen zeggen: 'aanvaard') heeft in de Geliefde.

We moeten allemaal begrijpen dat we aanvaard zijn. Een van de meest voorkomende problemen in onze Westerse samenleving is het gevoel van verwerping en afwijzing. In iedere gemeente zijn verschillende mensen die met gevoelens van afwijzing kampen. In veel gevallen komen deze gevoelens door hun ouders. Ze groeiden op zonder echt zeker te weten dat hun ouders hen echt wilden, en dus hebben ze nooit geleerd zich aanvaard en geliefd te voelen. In helaas steeds meer andere gevallen komt het door echtscheiding. Ook deze mensen gaan door het leven met een gevoel van afwijzing; ze zijn diep van binnen ongelukkig en niet in staat om zich te verbinden met andere mensen of om anderen lief te hebben, omdat ze zelf geen liefde hebben ervaren. Een van de sleutels waarmee ik in mijn leven duizenden mensen heb mogen helpen, is hen in gebed te leiden tot de zekerheid dat God hen heeft aanvaard. Het is zo troostend te weten dat Hij zelf ook gevoelens van afwijzing heeft gekend. Niemand is zo diep verworpen en afgewezen als Jezus, toen Hij stierf aan het kruis voor onze zonden.

Gebed van de dag

Dank U Heer, dat U mij roept om deze wereld achter mij te laten. Omdat Jezus uit de aanwezigheid van de Vader werd verworpen, ben ik 'aanvaard in de geliefde'. Ik zal buiten het legerkamp naar Hem uitgaan. Amen.

Boeken van Derek Prince

Deze overdenking komt uit Dereks boek Gods levende Woord, een Bijbels dagboek voor 365 dagen. Wil je meer lezen van Derek Prince over wat het bloed van Jezus doet? Kijk dan bijvoorbeeld naar deze boeken en proclamatiekaarten:

In de webshop van DPM Nederland vind je meer Nederlandstalige boeken en proclamatiekaarten van Derek Prince én diverse boeken in andere talen.

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt, onder andere over de essentie van zonde. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince met ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen wij gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.