Shop Doneer

Laat de Gids je leven leiden

Leestijd: 2 min.

Gisteren lazen we dat genade binnenin ons aan het werk is, door de Heilige Geest die in onze harten schrijft. Vandaag lezen we verder over dit onderwerp in Romeinen 8:14:

Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God.

Wat moet je doen om een volwassen zoon (of dochter) van God te worden nadat je wedergeboren bent? De Heilige Geest moet jou gaan leiden. Er is geen andere weg naar geestelijke volwassenheid. God zegt eigenlijk: ‘Je gaat een reis ondernemen en je kunt kiezen: óf je krijgt een kaart mee waar alles op staat, óf je krijgt een persoonlijke gids. Die kaart is de wet, de gids is de Heilige Geest.’ Misschien zeg je: ‘Ik ben jong, sterk en gezond. Ik heb gestudeerd en ben intelligent. Geef mij die kaart maar, ik kan goed kaartlezen.’

Achtenveertig uur later is het midden in de nacht. Het regent pijpenstelen en het is aardedonker. Je staat aan de rand van een ravijn en je weet niet wat noord, zuid, oost of west is. Dan zegt ineens een vriendelijke stem: ‘Kan ik je misschien helpen?’ Het is de Heilige Geest. ‘O, Heilige Geest!’ zeg je, ‘fijn dat U er bent. Help me alstublieft!’

Als je eenmaal weer uit de narigheid bent en weer op de weg loopt, begint de zon weer te schijnen, de vogeltjes fluiten en je denkt: ach, ik had niet zo paniekerig hoeven doen. Ik zal nog maar eens goed op de kaart kijken. Hetzelfde moment is je Gids verdwenen. Je gaat dus weer verder met de kaart.

Ongeveer twee dagen later zak je weg in een moeras en je zinkt steeds dieper. Je denkt: wat moet ik nu doen? Plotseling is de Gids daar weer en zegt: ‘Laat Mij je helpen.’ De Gids haalt je eruit en wijst je de weg. Na een tijdje vraag je de Gids: ‘Wilt U niet even op de kaart kijken?’ De Gids antwoordt: ‘Nee hoor, dat is niet nodig.’ Je dringt aan: ‘Maar het is een prima kaart hoor!’ De Gids antwoordt: ‘Ik weet het, Ik heb hem zelf gemaakt!’

Zo is vaak het verhaal van ons leven als christen. We grijpen steeds terug naar de kaart, terwijl we de Gids hebben gekregen. Je zegt: ‘Ik ben bang dat ik iets verkeerds doe zonder de wet.’ Ik kan je één ding verzekeren: de Heilige Geest zal je nooit tot verkeerde dingen leiden. Als je echt door de Heilige Geest leeft, zul je altijd het goede doen. Je kunt niet vertrouwen op je eigen inspanningen; door de dood van Christus aan het Kruis, heeft God een weg voor jou bereid om te ontkomen aan de eisen die de wet stelt. Onze oude mens werd daar gekruisigd. In Galaten 2:19 maakt Paulus het heel persoonlijk: Want ik ben door de wet voor de wet gestorven, opdat ik voor God zou leven. Het is belangrijk dat je je deze waarheid eigen maakt. Spreek het hardop uit!

Gebed van de dag

Heer, dank U wel dat ik door de wet voor de wet gestorven ben. Ik verwacht dus niets meer van wet, maar leef ten volle in afhankelijkheid van en gehoorzaamheid aan Uw Heilige Geest. Dank u Heer, dat Uw Geest mijn inwonende Gids en wegwijzer is, overal en elke dag! Amen.

Gebed voor DPM wereldwijd

WIT-RUSLAND

  • Bid om wijsheid voor het gebruik van Dereks materialen, om tegemoet te komen aan wat de gelovigen in Wit-Rusland nodig hebben. De noden zijn veel en complex door de politieke situatie.
  • Bid dat veel christelijke bedieningen en kerken Dereks onderwijs zullen ontdekken en gebruiken.