Op 22 maart begint de online cursus Bescherming tegen misleiding! Doe jij ook mee?

sluit
Shop Doneer

Let op de mieren

Leestijd: 2 min.

Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Hoewel er onder hen geen leider is, geen aanvoerder, geen koning, halen ze in de zomer voedsel binnen, leggen ze in de oogsttijd een voorraad aan. (Spreuken 6:6-8 NBV)

We krijgen het advies te kijken naar de mieren als voorbeeld van wijsheid. Waaruit blijkt de bijzondere wijsheid van de mieren waarover hier gesproken wordt?

In de eerste plaats: mieren coördineren hun activiteiten met elkaar. De zelfgerichte houding van onze huidige wereld vinden we niet terug in een mierenkolonie. Ze gaan samen op weg, ze werken samen, en ze delen hun krachten samen. Alles wat ze doen verloopt gecoördineerd. Ze gedragen zich niet als meedogenloze individuen die elkaar negeren. Ze hebben een gezamenlijk doel.

En in de tweede plaats: ze halen hun voedsel in de zomer binnen, ze leggen in de oogsttijd een voorraad aan. Ze maken gebruik van wat er beschikbaar is. Wat is dat belangrijk.

Ik denk dat we God vaak vragen om ergens in te voorzien voor ons. Maar als dat dan gebeurt, zijn we niet klaar om het te ontvangen, en lopen we mis wat God ons wil geven, omdat we het niet op de bestemde tijd aannemen. Wij willen graag dat God zich schikt naar ons schema, in plaats van dat wij ons schema aanpassen aan God.

Voor mij lijkt het leven op een snelweg met afslagen. En één van de kenmerken van een snelweg is dat je niet kunt keren als je een afslag hebt gemist. Ik wil je adviseren om Gods voorziening aan te nemen als die beschikbaar is. Zie wat God aan het doen is en breng je leven daarmee in lijn.


Gebed van de dag

Vader, wilt U mij helpen om – net als de mieren – mijn activiteiten (voor U) samen met anderen te coördineren, gezamenlijk op weg te gaan en samen te werken waardoor we onze krachten delen. Dank U voor de wijsheid van Uw Woord! Amen


Gebed voor DPM wereldwijd

EGYPTE/PERZISCHE GOLF

    • In 2020 hebben we negen boeken geproduceerd in het Arabisch die via verschillende platforms werden gedownload als pdf of als audiobestanden. Bid dat meer mensen online bereikt kunnen worden en dat degenen die God zoeken deze materialen zullen vinden en geleid zullen worden naar geloof in Christus.
    • Bid dat al Dereks fundamentele Bijbelonderwijs samen met zijn dagelijkse overdenkingen en het boek Bidden voor de regering, die allemaal vertaald zijn in Kabylisch, vragen zullen beantwoorden en een zegen zullen zijn voor Kabylisch-sprekenden in Noord-Afrika.