Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

Mijn persoonlijke herder

Leestijd: 2 min.

Voor de vijfde verbondsnaam van God, bladeren we naar één van de bekendste gedeelten van de bijbel: Psalm 23. Deze wordt vaak ‘De Psalm van de herder’ genoemd. De prachtige naam Jahweh Roï is misschien wel de meest bekende naam van God, want hij betekent: ‘De Heer is mijn herder’. We zullen de verzen van deze psalm op volgorde doorlopen. We beginnen met vers 1, waar we deze naam van Jahweh tegenkomen.

De HEER is mijn herder, het ontbreekt mij aan niets.

Het is verbazingwekkend hoeveel de bijbel kan zeggen, met slechts een paar woorden. Vooral in het oorspronkelijke Hebreeuws wordt dit duidelijk. In het Hebreeuws bestaat dat gehele eerste vers van Psalm 23 uit slechts vier woorden: ‘Adoni Roi’, wat betekent ‘de Heer is mijn herder. En dan: ‘Lo eschtha’: ‘Ik heb niets meer te wensen’. Bedenk eens hoe onmetelijk veel er besloten ligt in deze vier woorden. De Heer is mijn herder, het ontbreekt mij aan niets. Is dat geen adembenemende uitspraak? Het ontbreekt mij aan niets. In iedere nood die ooit zou kunnen ontstaan in mijn leven, wordt voorzien. Ik zal nooit in een situatie terechtkomen dat er iets is dat ik echt nodig heb, terwijl het niet beschikbaar is. De Heer heeft me dat toegezegd vanuit zijn verbondsrelatie met mij en mijn verbondsrelatie met Hem, want Hij is mijn herder!

Neem een moment om stil te staan bij alles wat omvat is met die prachtige naam, Jahweh Roï. Het is zo belangrijk om goed te begrijpen dat het gaat om een persoonlijke relatie met God. Dat is de basis voor al het andere. Het is ook een individuele relatie. David zegt: „De Heer is mijn herder.” Het is heel direct, heel persoonlijk. In een andere Psalm zegt David:

Hoor ons, herder van Israël, die Jozef leidt als een kudde. U die troont op de cherubs, verschijn in luister. (Psalm 80:2)

Dus de Heer is de herder van Israël als volk. En David zou in Psalm 23 gezegd kunnen hebben: „De Heer is onze herder.” Maar dat zegt bij lange na niet zoveel als ‘De Heer is mijn herder’. Kunt u dat ook zeggen? „De Heer is mijn herder.” Hebt u die individuele, persoonlijke relatie met de Heer?

Gebed van de dag

Heer, U bent de goede Herder. Dank U wel dat ik mag leven in Uw goedheid. U bent genoeg voor mij. Dank U wel dat ik U mag kennen als mijn persoonlijke herder. Amen.

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt, onder andere over de essentie van zonde. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince met ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen wij gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.