Shop Doneer

''Nee'' zeggen tegen jezelf

Leestijd: 2 min.

Paulus zegt in Romeinen 15: We moeten niet ons eigen belang dienen. De NBG-vertaling zegt hier dat we niet onszelf moeten behagen.” Weet u wat ik heb geleerd? Alle dingen die ik doe die echt effectief blijken te zijn voor God, zijn begonnen bij het niet behagen van mezelf. Ik heb dit ontdekt als een onveranderlijke regel: elke keer wanneer ik mezelf behaag, doe ik niets dat enige waarde heeft voor God. Om effectief te zijn voor God, is het eerste wat ik moet doen, mezelf verloochenen. Het ego in mij, dat zich altijd wil laten gelden en zegt: ,,Ik wil...’’, ,,Ik voel...’’, ,,Ik denk dat...’’, ,,Als je het mij vraagt...’’, ,,Naar mijn smaak...” moet worden geweigerd. Jezelf verloochenen is ,,Nee!’’ zeggen tegen jezelf.

Verloochenen komt van loochenen, ontkennen, weigeren. Dus zelfverloochening is geen ingewikkeld theologisch proces; het betekent gewoon ‘nee’ zeggen tegen jezelf. Dat is pijnlijk, ons ego wil helemaal niet ontkend of verloochend worden. De Heer vraagt echter een voortdurend ontkennen van dat ego. Als je niet bereid bent ‘nee’ te zeggen tegen jezelf en dat ook vol te houden, dan kun je geen christen zijn. Je kunt niet tegelijkertijd jezelf én Christus behagen. Jezus zegt in Lukas 9:23: Tegen allen zei Hij: Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen en dagelijks zijn kruis op zich nemen en mij volgen.

Wat is de eerste stap als je besluit Jezus te volgen? Jezelf verloochen! We hoeven er niet eens aan te beginnen christen te worden, als we deze eerste stap niet nemen.

Jezus is ons voorbeeld in het nee zeggen tegen zichzelf, om de Vader te gehoorzamen. De sleutelwoorden van Jezus over gehoorzaamheid waren: laat niet mijn wil, maar de uwe geschieden (Lukas 22:42). Nee zeggen tegen jezelf is één van de moeilijkste dingen die er zijn, maar dat is de nieuwe en levende weg.


Gebed van de dag

Heer Jezus, dank U wel, dat U mij voor bent gegaan op deze weg van zelfverloochening. Ik kies er vandaag voor om U op die weg te volgen en nee te zeggen tegen mijzelf, om niet mijzelf te behagen, maar om U te behagen. Ik kies voor deze weg van leven. Amen.


Gebed voor DPM wereldwijd

BULGARIJE

    • Als gevolg van de toename aan antisemitisme die we hier merken, zijn we van plan Dereks boeken Sleutel tot het Midden Oosten en Onze schuld aan Israël uit te geven. Bid dat dit onderwijs de gelovigen zal helpen hun Joods-christelijke wortels te begrijpen, en hun verantwoordelijkheid om voor Israël te bidden.
    • Bid ook om een geslaagde uitgave van twee andere boeken, Sleutels tot een succesvol leven en Onwankelbare hoop. Bid dat ook deze boeken de levens van de mensen in Bulgarije zullen beïnvloeden.