Shop Doneer

Vergeving in twee richtingen

Leestijd: 2 min.

'Vergeving' is in iedere taal een van de mooiste woorden. Wat is de oorzaak van de schoonheid van dit woord? Kijk maar eens naar een aantal gevolgen van vergeving: verzoening, vrede, harmonie, begrip, gemeenschap. Allemaal begrippen waar onze wereld van vandaag schreeuwend behoefte aan heeft.

Maar kijk eens welke gevolgen het heeft als we geen vergeving ontvangen en schenken: bitterheid, ruzie, twist, haat en oorlog. Soms lijkt het wel alsof het hele menselijk ras het gevaar loopt om overweldigd te worden door deze slechte, negatieve krachten. We kunnen alleen boven deze situatie uitstijgen, als we de principes van vergeving gaan begrijpen en toepassen.

In de Bijbel worden twee richtingen van vergeving beschreven, en ze zijn terug te vinden in het schitterende symbool van het christendom: het kruis. Het kruis heeft twee balken – een verticale en een horizontale. Deze twee stellen de twee richtingen van vergeving voor. De verticale balk stelt de vergeving voor die we allemaal van God moeten ontvangen en die alleen kan worden verkregen door ons te identificeren met het offer en de opstanding van Jezus Christus. De horizontale balk stelt onze relatie voor met onze medemens; deze balk spreekt over de vergeving die in dat geval ook twee kanten kent: de vergeving die we van anderen moeten ontvangen en de vergeving die we een ander moeten schenken. De enige plaats waar we de genade en kracht kunnen vinden voor deze vorm van vergeving, is het kruis.

Gebed van de dag

Dank U Heer, voor het bloed van Jezus. Ik spreek uit dat ik niet alleen Gods vergeving heb ontvangen; ik open mezelf ook om de vergeving van anderen te ontvangen en mijn vergeving aan anderen te schenken. Hoe moeilijk ik dit laatste soms ook vind, dank U voor de kracht die er is in Uw bloed. Door het bloed van Jezus zijn al mijn zonden vergeven en kan ik anderen vergeven. Amen.

Boeken van Derek Prince

Deze overdenking komt uit Dereks boek Gods levende Woord, een Bijbels dagboek voor 365 dagen. Wil je meer lezen van Derek Prince over wat het bloed van Jezus doet? Kijk dan bijvoorbeeld naar deze boeken en proclamatiekaarten:

In de webshop van DPM Nederland vind je meer Nederlandstalige boeken en proclamatiekaarten van Derek Prince én diverse boeken in andere talen.

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt, onder andere over de essentie van zonde. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince met ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen wij gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.