Vanwege de vakantieperiode zijn we telefonisch beperkt bereikbaar en kan het verwerken van jouw bestelling wat langer duren. Bedankt voor je begrip!
Vol van Gods glorie
Christus heeft de gemeente liefgehad en Zichzelf voor haar overgegeven, opdat Hij haar zou heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord. (Efeziërs 5:25-26)
De ‘glorieuze Gemeente’ – of de ‘Gemeente in heerlijkheid’ is een belangrijk Bijbels concept. De Bijbel zegt dat de Kerk – de Bruid voor wie Christus terugkomt – ‘vol heerlijkheid’ zal zijn (Efeziërs 5:27; Openbaring 21:11). Het Griekse woord voor ‘glorie’ is doxo, waar ook het woord doxologie van is afgeleid, wat betekent: ‘een lofzang op Gods heerlijkheid’.
Als student aan de faculteit Klassieke en Moderne Filosofie aan de Universiteit van Cambridge, besloot ik om tijdens de zomervakantie het Evangelie van Johannes te lezen in het Grieks. In die tijd leefde ik ver bij God vandaan. Ik zag mezelf als beroepsfilosoof en atheïst, maar toch greep de boodschap mij op de een of andere manier aan. Wat me raakte in het Johannesevangelie, was de manier waarop Johannes het woord doxo gebruikte. In klassiek Grieks betekent het: ‘dat wat schijnt te zijn, wat verschijnt, wat zich voordoet’, maar in het nieuwtestamentische Grieks betekent het ‘heerlijkheid’. Ik vroeg me af waarom.
Een paar jaar later ontmoette de Heer mij in die legerbarak, en werd ik op wonderbaarlijke wijze wedergeboren door de Geest van de Heer. Vele dingen die ik lang daarvoor in de Bijbel had gelezen, werden me nu ineens glashelder. Plotseling begreep ik ook het gebruik van het woord doxo.
In zijn betoog tegenover de Joodse Raad zegt Stefanus in Handelingen 7:2 dat de God der heerlijkheid verscheen aan onze vader Abraham, toen hij nog in Mesopotamië was, voordat hij in Haran woonde. Dat komt omdat Gods heerlijkheid de manier is waarop God verschijnt. Het is Zijn zichtbare, merkbare aanwezigheid, waarmee Hij Zich kenbaar maakt aan de menselijke zintuigen. Ik ben ervan overtuigd dat Abraham God herkende aan Zijn heerlijkheid. Daardoor was Hij anders. Dit veranderde Abrahams leven, zijn motieven en ambities zo grondig, dat hij alles achterliet om op reis te gaan naar het Beloofde Land.
Dit bepaalt ons opnieuw bij de Kerk. Als de Bijbel spreekt over een glorieuze Gemeente, of een ‘Gemeente in heerlijkheid’, dan wijst dit op een Kerk die vol is van Gods glorie en heerlijkheid, een Kerk waarin de tastbare, zichtbare, merkbare, persoonlijke aanwezigheid van de Almachtige God aanwezig is onder Zijn kinderen. De Bijbel zegt dat dit de Kerk is waar Jezus voor terugkomt. En dat is de Kerk waar wij om bidden!
Gebed van de dag
Och, Heer Jezus, wat verlang ik er enorm naar, dat wij als Kerk zo vol worden van Uw heerlijkheid, dat de wereld om ons heen diep onder de indruk raakt van Uw glorie, en als vanzelf deel willen uitmaken van Uw gemeente! Ons rest daarop als Kerk maar één ding te zeggen: ‘Maranatha, Jezus, kom terug!’