Shop Doneer

Volgens de wet of uit geloof?

Leestijd: 2 min.
Vertrouw ik op het houden van de wet om rechtvaardig te worden voor God, of vertrouw ik eenvoudig op mijn geloof dat Jezus Christus in mijn plaats is gestorven en in mij is opgestaan? We bladeren even terug naar de Romeinenbrief, omdat Romeinen voorziet in de theorie, terwijl de Galatenbrief de praktische toepassing geeft voor mensen die zich de theorie nog niet hebben eigen gemaakt: Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade. (Rom.6:14) Dat is nog eens goed nieuws! Maar de implicaties van deze uitspraak zijn immens en schokkend. Omgekeerd betekent dit namelijk, dat als je onder de wet bent, de zonde over je heerst. Maar de reden dat de zonde geen heerschappij meer over jou kan voeren, is het feit dat je niet onder de wet bent, maar onder de genade. Nogmaals, het gaat hier om twee mogelijkheden die elkaar volledig uitsluiten. Je bent óf onder de wet óf onder de genade. Ook Romeinen 7:6 bevestigt dit: Wij zijn van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter. Merk op dat Paulus hier niet zegt dat we zijn bevrijd van de zonde of van satan, maar van de wet. Waar stierven we? Aan het kruis, toen Jezus in onze plaats stierf. Maar als we niet door de dood bevrijd zijn van de wet, kunnen we ook niet dienen in het nieuwe leven van de Geest. Stel je voor dat je een reis maakt naar een onbekende bestemming. Je kunt kiezen uit twee mogelijkheden: een kaart gebruiken, of gebruik maken van een persoonlijke gids. De kaart is perfect: hij is zeer nauwkeurig. De gids daarentegen kent de weg al, en hoeft de kaart niet eens te raadplegen. De kaart is vergelijkbaar met de wet. Toch is nog nooit iemand gearriveerd op de bestemming van rechtvaardigheid door deze kaart te volgen, hoewel miljoenen het hebben geprobeerd. De Heilige Geest biedt Zichzelf aan als jouw persoonlijke gids om je naar je bestemming te leiden. Wat kies je? Kies je voor de landkaart, om na veel struikelen te eindigen in de afgrond, bovenop de lijken van miljoenen die het vóór jou hebben geprobeerd? Of vraag je de Heilige Geest om leiding? Hij kent de weg al en heeft de kaart niet nodig - Hij is namelijk de tekenaar van de kaart!

Geleid worden door de Geest

Als je geleid wilt worden door de Heilige Geest, dan moet je gevoelig voor Hem zijn en een relatie met Hem ontwikkelen. Dat strekt je tot voordeel, want Hij is graag bereid om jou - als kind van God - te leiden naar Gods bestemming voor jou - een bestemming van gerechtigheid.


Heer Jezus, dank U wel voor Uw Heilige Geest die me helpt die prachtige bestemming van rechtvaardigheid te bereiken, door het volbracht werk van Jezus. Maak mij gevoelig voor de leiding van de Heilige Geest, zodat ik groei in geloof en niet verzandt in door mensen bedachte regels en wetten. Amen.