Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

Zij hebben hun leven niet liefgehad tot in de dood

Leestijd: 2 min.

En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot in de dood. (NBV: Zij waren niet aan het leven gehecht en hebben hun dood aanvaard.) Openbaring 12:11

Als de Bijbel zegt: Zij waren niet aan het leven gehecht en hebben hun dood aanvaard, dan betekent dit dat het niet hun eerste prioriteit was om in leven te blijven. Voor hen was het belangrijker om trouw te zijn en Gods wil te doen.

We hebben het wel eens over 'soldaten in het leger van de Heer', maar ik denk dat velen van ons een nogal vaag en sentimenteel beeld hebben van het leven als soldaat. Geheel buiten mijn wil ben ik ruim vijf jaar soldaat geweest in het Britse leger in de Tweede Wereldoorlog. Toen ik werd opgeroepen, kreeg ik daar niet een vriendelijk garantie-certificaatje bij van de commandant waarop iets stond als: ,,We garanderen u dat u uw leven niet zult hoeven verliezen." Geen enkele soldaat heeft ooit dienstgenomen in een leger op voorwaarde dat hij niet gedood zou worden. Integendeel, elke soldaat die in een leger dient, moet eigenlijk rekening houden met de mogelijkheid dat hij of zij het leven laat.

Datzelfde geldt voor Gods leger. Je krijgt geen enkele garantie dat je je leven niet zult hoeven afleggen. De mensen waar satan bang voor is, zijn degenen die niet bang zijn om hun leven te verliezen. Uiteindelijk is het leven op aarde toch maar relatief kort. Het blijft niet voor eeuwig duren. Het zou stom zijn om de eeuwige heerlijkheid mis te lopen omwille van een paar korte jaren op aarde. Ik geloof dat het louter in ons eigen belang is als we ons waardensysteem bijstellen door te aanvaarden wat werkelijk belangrijk en waardevol is. Er staat een prachtige uitspraak in 1 Johannes 2:17:

En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid..

Als je je helemaal overgeeft en jouw wil één maakt met die van God, dan kun je niet afglijden. Je bent onoverwinnelijk. Je bent onwankelbaar. Leven of sterven is voor jou dan op het tweede plan gekomen; je kunt niet meer overwonnen worden.

Heer, ik kies ervoor om trouw te zijn en Uw wil te doen. Dit is voor mij belangrijker dan mijn leven hier op aarde. Ik wil mij helemaal aan U overgeven en mijn wil één maken met Uw wil. Dank U wel dat U mij belooft in Uw Woord dat ik zal overwinnen op basis van Uw offer en dat ik zal blijven tot in eeuwigheid. Amen.