Shop Doneer

Zonde vernietigen in je leven

Leestijd: 2 min.

We blijven nog even bij het beeld van de Pesach-ceremonie van het volk Israël. Er dringt zich een brandende vraag aan ons op over de toepassing vandaag de dag, namelijk: hoe brengen we het vergoten bloed aan op de deurposten van ons leven – oftewel, hoe passen we de kracht van Jezus' bloed toe op de plaatsen en situaties waarin we ons bevinden? Zolang het bloed in de schaal blijft, baat het ons niets. Met andere woorden, zolang we alleen maar weten dat Jezus' bloed in het algemeen krachtig is maar we passen het niet toe, hebben we er niets aan. De Israëlieten waren alleen beschermd als ze een eenvoudig bosje hysop namen en hiermee het bloed aan de deurposten van hun huis smeerden. Maar er ging nog iets aan vooraf.

Laten we eens kijken naar een minder bekend stukje uit Paulus' eerste brief aan de gemeente van Korinthe. In het vijfde hoofdstuk past Paulus het onderwijs van het Pesach en het feest van de ongezuurde broden toe op christenen. Iedere Joodse familie moest alles waar gist in zat uit het huis verwijderen, en zeven dagen lang mocht er niets waar gist in zat het huis in komen. De orthodoxe Joden houden zich tot de dag van vandaag aan dit gebod.

Verwijder dan het oude zuurdeeg, opdat u een nieuw deeg zult zijn. U bent immers ongezuurd, want ook ons Paaslam is voor ons geslacht: ​Christus. Laten wij dus feestvieren, niet met oud zuurdeeg, ook niet met zuurdeeg van slechtheid en boosaardigheid, maar met ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid. (1 Korinthe 5:7-8)

Ook wij moeten dus het gist – de zonde – uit ons leven verwijderen om in gehoorzaamheid aan God te leven. Als we dat doen, dan kan het bloed ieder gebied van ons leven beschermen.

Gebed van de dag

Heer, dank U voor het bloed van Jezus. Omdat ik geloof in de enorme kracht daarvan en deze wil ervaren in mijn leven, doe ik alle zonde en zuurdeeg van slechtheid en boosaardigheid weg die mogelijk in mijn leven aanwezig is, en vier het feest van vrijheid met ongezuurd brood van zuiverheid en Uw waarheid. Amen.

Boeken van Derek Prince

Deze overdenking komt uit Dereks boek Gods levende Woord, een Bijbels dagboek voor 365 dagen. Wil je meer lezen van Derek Prince over wat het bloed van Jezus doet? Kijk dan bijvoorbeeld naar deze boeken en proclamatiekaarten:

In de webshop van DPM Nederland vind je meer Nederlandstalige boeken en proclamatiekaarten van Derek Prince én diverse boeken in andere talen.

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt, onder andere over de essentie van zonde. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince met ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen wij gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.