Shop Doneer

Situatie Oekraïne - update 6 juli 2022

Leestijd: 5 min.

Beste vriend/vriendin,

“Het is oorlog… wanneer een jonge moeder die naar onze kerk komt om gratis luiers op te halen haar naam niet kan opschrijven omdat haar handen te veel trillen…

Het is oorlog… wanneer een jonge vader, met zijn driejarige zoontje aan de hand en een baby op zijn arm, reageert op de vraag of ze ook eten voor hun moeder willen meenemen, dat ze pas is omgekomen bij bombardementen. Ze hadden haar vorige week begraven…”

De oorlog in Oekraïne is nog altijd in volle gang. Persoonlijke verhalen zoals deze, die we ontvangen van Vlad, onze zendingswerker in Oekraïne, beschrijven een harde realiteit. Maar Vlad is hoopvol. “De Heer heeft de situatie niet alleen onder controle, maar Hij heeft zelfs de overwinning al behaald. Hij helpt ons om in Christus te triomferen bij alles wat we meemaken”, schreef hij onlangs. “We vertrouwen op God – niet op onze economische, politieke of militaire kracht.”


God zij dank

God is erbij – dat viel zelfs Yan Valetov op, een gerespecteerde Oekraïense journalist van Joodse afkomst. Hij deed een opmerkelijke uitspraak op tv-zender "Ukraine 24":“In deze oorlog lopen we iedere keer langs de afgrond. Iedere keer worden we gered door een volgend wonder…. We werden gered doordat er net op tijd nieuwe wapens werden geleverd… We werden gered doordat raketten precies op tijd werden gelanceerd… We werden gered door mensen die het land beschermden zonder hun eigen leven te sparen… Ik ben een overtuigde atheist – en schreef daar zelfs een boek over – maar weet je, deze dingen konden nooit gebeuren zonder Gods ingrijpen. Er moet daarboven Iemand zijn die veel van ons houdt. Want je hoeft geen militaire strateeg te zijn om te beseffen wat er had kúnnen gebeuren, maar wat - God zij dank -niét gebeurde.”

Dankzij jouw steun ontvangen Oekaïners hulp en hoop

Ondanks de dagelijkse strijd en bombardementen gaat Vlad door met het verspreiden van Derek’s bijbelonderwijs. Door giften van mensen zoals jij, konden we Vlad zelfs helpen een extra stap te zetten. Vlad: “Iedere dag verstuur ik meerdere pakketten boeken en proclamatiekaarten naar Oekraïners binnen en buiten onze grenzen. Ook werken we aan een serie YouTube video’s met dagelijkse overdenkingen en proclamaties uit Gods Levende Woord. Hiermee kunnen we vele mensen bereiken, ook jongeren.” Vlad heeft intensief contact met lokale partners, zoals kerken en christelijke leiders, die we helpen met hulpgoederen zoals voedsel, toiletartikelen en kleding. Bij ieder hulppakket wordt Dereks Bijbelonderwijs meegegeven. Dat doen ze in grotere steden, maar ook in kleine dorpen en zwaar beschadigde huizen in het oorlogsgebied.

Een van die partners is Yulya Sokol en haar gemeente. Op haar Facebookpagina deelde Yulya een video waarin ze DPM bedankte voor de hulp. Ze zei:

“Ik had nooit gedacht dat dit mogelijk was… maar God is de Almachtige! Het Bijbelonderwijs van Derek Prince heeft mij altijd enorm geïnspireerd. In mijn ogen was hij een legende, een voorbeeld van wat het betekent om Jezus Christus te volgen. En nu helpt Derek Prince Ministries ons om mensen van voedsel te voorzien tijdens de Russische inval van Oekraïne, en kunnen we voedselpakketten brengen bij de mensen die dat het hardste nodig hebben, in verwoeste dorpen en steden, te midden van verloren levens en diepe pijn. We zijn samen, verbonden door de dienst aan Christus. Dank je wel!”

Klik hier om de video te bekijken

Dank je wel

Yulya’s ‘dank je wel’ willen we graag doorgeven aan jou, als vriend of vriendin van DPM. Door de trouwe, hartverwarmende steun van vrienden zoals jij konden we razendsnel hoop, troost en hulp bieden in Oekraïne:

  • Ruim 30.000 proclamatiekaarten werden gedrukt in het Oekraïens en Russisch. De vraag is zo groot, dat we binnenkort alweer een nieuwe lading gaan drukken.
  • Zo’n 15.000 boeken, waaronder De Omwisseling aan het Kruis werden gedrukt en samen met noodhulp weggegeven aan vluchtelingen en ontheemden, aan soldaten aan de frontlinie, en aan achtergebleven gezinnen.
  • Ruim € 60,000 konden we via lokale partners besteden aan noodhulp in grote steden als Kiev en in de grensgebieden in het oosten van Oekraïne. Mensen kregen voedsel, water, kleding, dekens, toiletartikelen toen alles was verwoest.
  • Een ander project dat we mede dankzij jou hulp konden ondersteunen is een christelijk kinderkamp. Zo'n 60 kinderen uit de oorlogsgebieden komen naar het kamp, om bij te komen van de stress, voor ontspanning met sport en spel, en om bemoedigd te worden vanuit Gods Woord.

Dank je wel voor je giften en gebed die dit mogelijk maakten. We beseffen heel goed dat ook in ons eigen land alles duurder wordt, en daarom waarderen we je steun des te meer. Dank je wel dat we namens jou hoop en hulp konden brengen in Oekraïne!

Bid mee

Naarmate de oorlog langer duurt, willen we je vrijmoedig vragen om niet te verslappen in gebed, maar te blijven bidden. Spreuken 21:31 zegt niet voor niets: Een paard wordt gereedgemaakt voor de dag van de strijd, maar de overwinning is van de HEERE.

  • Dank God voor de wonderen van bescherming en uitredding.
  • Bid voor de bevolking van Oekraïne en Rusland, dat deze oorlog hen dichter bij God brengt.
  • Bid voor christenen en kerken in Oekraïne om een bron van hoop en hulp te zijn.
  • Bid voor de vele vrijwilligers met wie we samenwerken. Ze lopen veel risico en hebben het emotioneel zwaar. Vraag de Heer om hun kracht te vernieuwen.
  • Bid voor de voorbereidingen van het nieuwe YouTube videoproject rondom ‘Gods Levende Woord’. Bid mee voor de broeder die deze proclamaties zal inspreken, zodat de video’s vanaf 1 januari online kunnen gaan.
  • Bid dat ieder boek en iedere proclamatiekaart bij de juiste mensen terecht komt en hun hart zal raken.
  • Bid dat de Oekraïense vluchtelingen die hun and zijn ontvlucht bemoediging zullen ontvangen van christenen in hun gastland. Bid ook voor de kinderen die in Oekraïne naar het zomerkamp gaan, dat ze gesterkt zullen worden in hun vertrouwen op God.
  • Bid tot slot voor Vlad en zijn gezin, voor Gods bescherming en kracht

Iedere keer dat we Vlad spreken, is hij dankbaar voor onze gebeden. “We merken het verschil en voelen ons enorm gesteund. De Heer is met ons. Hij beloofde altijd met ons te zijn. Niets kan ons scheiden van de liefde van God, in Christus Jezus! ”In die liefde zijn we ook met elkaar verbonden. Dank je wel!

Paul Storms - DPM Nederland en België