Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

Hij is een heilig God

Leestijd: 2 min.
Weekthema:
Heiligheid door de Bijbel heen
We zijn gisteren begonnen met het bekijken van Bijbelteksten uit het Oude Testament over heiligheid. Vandaag gaan we verder naar het laatste hoofdstuk van het boek Jozua. Nadat Gods volk hun erfdeel, het beloofde land, is binnengegaan, daagt Jozua hen uit, en zegt in feite: Wie ga je dienen, nu je in ons land bent aangekomen? Hij zei: "Kies deze dag zelf wie je wilt dienen. Je kunt de goden dienen die jullie vaders gediend hebben aan de andere kant van de rivier de Eufraat in Mesopotamië. Of je kunt de goden van de Amorieten dienen, in wiens land je nu woont. Of, je kunt de ware en levende God dienen, de Heer." (Zie Jozua 24:15) Het volk zei toen dat ze de Heer zouden dienen.
Toen antwoordde het volk en zei: Er is geen sprake van dat wij de HEERE zouden verlaten om andere goden te dienen. (Jozua 24:16)
Daarna bezong het volk Gods grootheid, Zijn overwinningen en Zijn zegeningen. Op zijn beurt kwam Jozua met een heel opmerkelijk antwoord:
U zult de HEERE niet kunnen dienen, want Hij is een heilig God, Hij is een na-ijverig God. Hij zal uw overtreding en uw zonden niet vergeven. (Jozua 24:19)
Eerder zei ik al dat God niet op zoek is naar vrijwilligers. Dit is precies wat ik bedoelde met die uitspraak. Vele mensen in de hedendaagse Kerk zeggen: "Ik denk dat ik de Heer wil dienen. Ik vraag me af of God een taak voor me heeft." Zolang je de almachtige God blijft benaderen vanuit zo'n houding, zul je niet met Hem in contact komen. Helaas lijken veel christenen vandaag ergens heel onbewust te denken dat God blij mag zijn dat Hij de beschikking kreeg over hun diensten, toen ze werden gered. God ziet dat heel anders.
Ik weet waar ik het over heb. Een tijdlang leefde ik zelf ook vanuit die houding, want ik was behoorlijk succesvol geweest in de wetenschappelijke, academische wereld. Maar jaren later begon ik in te zien dat het verhaal heel anders in elkaar zit. De Heer nam een enorm risico en een enorme verantwoordelijkheid op Zich, toen Hij mij aannam. Je kunt niet maar gewoon naar Hem toe wandelen en zeggen: "Heer, ik denk dat ik U ga dienen." God zegt dan: "Dat kun je niet. Je bent daar niet geschikt voor. Daar ben je niet voor gekwalificeerd. Je zult falen, en dan zul je slechter af zijn dan ervoor."
Dit moeten we goed in gedachten houden. Voordat we onze diensten aanbieden aan God, kunnen we beter eerst bedenken wat voor God we dienen. Hij is een heilig God, een glorieuze, ontzagwekkende God. We kunnen niet maar wat aanrommelen in Zijn dienst. Het gaat niet om het spelen van onbetekenende godsdienstige spelletjes. Het is geen kwestie van af en toe naar de kerk gaan, als het ons uitkomt. Als onze toewijding niet volkomen is, dan heeft ze heel weinig waarde.

Vader, vergeef mij als ik lichtvaardig ben geweest en dacht U te kunnen dienen op mijn eigen voorwaarden. Heer, leer mij beseffen dat U een ontzagwekkende God bent. Hoe verhelderend Heer, te beseffen dat U mij niet nodig heeft, maar hoe wonderlijk en genadig Heer, dat U mij wel wilt! Ik wil mij volledig aan U toewijden en erkennen dat ik dat niet uit mij zelf kan, maar dat ik volledig afhankelijk ben van U. Amen.