Shop Doneer

Onze haren zijn geteld

Leestijd: 1 min.
Gods grote belangstelling voor details en de kleine dingen vinden we ook terug in een andere gelijkenis van Jezus, bijvoorbeeld in Mattheüs 10:29-30:
Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet een daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader. En de haren van uw hoofd zijn ook alle geteld.
Niet één mus valt op de grond zonder dat God de Vader het weet. Iemand zei naar aanleiding van dit Bijbelvers: ,,God neemt de tijd om de begrafenis van een mus bij te wonen.'' Wij rijden langs een dode mus aan de kant van de weg zonder erbij stil te staan. Maar God denkt zelfs aan deze onbetekenende mus. Nog duidelijker vinden we dit in de woorden van Jezus over hetzelfde onderwerp, in Lucas 12:6-7:
Worden niet vijf mussen verkocht voor twee duiten, en niet een van die is vergeten voor God. In Mattheüs zei Hij: ,,Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit?'' Hier zegt Hij: ,,Worden niet vijf mussen verkocht voor twee duiten...''
Daaruit kunnen we opmaken dat in plaats van vier mussen voor twee duiten, de vijfde er gratis bijgegeven wordt. En eigenlijk zegt Jezus dus dat zelfs deze vijfde, gratis mus niet door God vergeten wordt. Is dat niet geweldig? Ja, zelfs de haren van uw hoofd zijn alle geteld.
Als Gods oneindige aandacht en zorg voor de kleinste details goed tot ons doordringt, kunnen we pas echt waarderen hoezeer God, onze hemelse Vader, voor ons zorgt. Als we leren Gods houding te delen van zorg voor het kleine en oog voor details, dan beginnen we ook zijn hartsgesteldheid naar Zijn kinderen toe te begrijpen.
Ieder detail van ons leven is bij Hem bekend en als we dat goed tot ons laten doordringen, voelen we ons totaal veilig bij Hem, en dat zal onze houding en liefde naar elkaar onvermijdelijk beïnvloeden.

Vader, het is nauwelijks te bevatten dat U werkelijk de haren op mijn hoofd heeft geteld. Elk detail van mijn leven is bij U bekend. Wat een veilig gevoel geeft mij dat. Help mij om ook naar anderen deze zorg en liefde uit te werken, zodat ik Uw accuratesse en zorg voor de details weerspiegel. Amen.