Shop Doneer

Wil jij voor eeuwig bestaan?

Leestijd: 2 min.
En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.
(1 Johannes 2:17)

Soevereiniteit is een theologisch woord, waar ik de volgende definitie voor heb: God doet wat Hij wil, wanneer Hij dat wil en Hij vraagt niemand om toestemming. Het idee van Gods soevereiniteit, dat in deze huidige generatie vaak wordt genegeerd, is één van de grootste en belangrijkste waarheden van de Bijbel. Tot het moment dat wij Gods soevereiniteit gaan eren en waarderen, zullen we niet in staat zijn om Zijn roeping voor ons leven te begrijpen. Maar als we bereid zijn Gods soevereiniteit te erkennen en eren, dan zullen we het nieuwe leven binnentreden met al zijn voordelen. De komende dagen zullen we vier van deze voordelen bekijken. Vandaag bespreken we het eerste: een eeuwig bestaan met Hem.

Onze motivatie om het nieuwe leven na te streven is, op zijn simpelst uitgedrukt, het verlangen om de wil van God te doen. Dat was de motivatie van Jezus zelf. Hij zei:

Mijn voedsel is dat Ik de wil doe van Hem die Mij gezonden heeft en Zijn werk volbreng. (Johannes 4:34)

In zijn eerste brief heeft Johannes het over degenen die Gods wil doen, en zet dat tegenover alles wat de wereld te bieden heeft. Johannes zegt duidelijk dat de wereld voorbij gaat met haar begeerte (1 Johannes 2:17). Alle wereldse verlangens en ambities zijn tijdelijk, alles waar de wereld aan vasthoudt en naar streeft, zal voorbijgaan.

De tekst gaat echter verder met het woordje: maar… dus nu komt het tegenovergestelde: …maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid (1 Johannes 2:17). Dat is het verschil. Als je jouw eigen wil opzij zet, als jij nee zegt tegen jezelf, maar jouw wil verenigt met Gods wil, dan voldoe je aan de voorwaarden om niet – zoals de dingen van deze wereld – voorbij te gaan. Als jij je identificeert met Zijn wil, dan blijf je tot in eeuwigheid – dan zul je onwankelbaar en onverslaanbaar worden. Je zult voor eeuwig blijven bestaan. Is dat niet geweldig? Ik wil je uitdagen deze proclamatie persoonlijk te maken: Als ik de wil van God doe, dan zal ik voor eeuwig in Hem blijven bestaan. Dit is het eerste kenmerk van het nieuwe leven. Het is een leven verenigd met de wil van God. En het bevat alle macht, kracht en vertrouwen van Gods eigen wil.

Gebed van de dag

Hemelse Vader, leert U mij dat geheimenis, om niet vast te zitten aan de dingen en verlangens van deze wereld, maar om juist alle begeerten naar de dingen van deze wereld – hoe ogenschijnlijk goed die misschien soms ook lijken – radicaal achter mij te laten en U helemaal te volgen in alles en Uw wil te doen! Amen.

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt, onder andere over de essentie van zonde. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince met ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen we gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.