Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

Blijf vrijmoedig in geloof

Leestijd: 3 min.

In Hebreeën 10:35-39 daagt de schrijver ons uit vrijmoedig te blijven volharden, en geeft vervolgens een ernstige waarschuwing:

Werp dan uw vrijmoedigheid niet weg (NBG: Geeft dan uw vrijmoedigheid niet prijs...), die een grote beloning met zich meebrengt. Want u hebt volharding nodig, opdat u, na het volbrengen van de wil van God, de vervulling van de belofte zult verkrijgen. Want: Nog een heel korte tijd en Hij Die komt, zal komen en niet uitblijven. Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven, en als iemand zich onttrekt, Mijn ziel heeft in hem geen behagen. Wij zijn echter geen mensen die zich onttrekken en daardoor naar het verderf gaan, maar mensen die geloven, tot behoud van hun ziel.

In deze waarschuwing zijn er slechts twee opties. We volharden, we blijven geloven, en behouden daarmee onze ziel, of we zijn nalatig ('deinzen terug') en gaan ten onder. Er zijn vandaag heel wat mensen, ook christenen, die - als het erop aankomt - terugdeinzen. Onder druk van dingen die hen afleiden (hun carrière, ambities, meningen van mensen) leggen ze hun onbeschroomdheid af, ze geven hun vrijmoedige geloof prijs. De Hebreeënbrief werd geschreven aan christenen, dus iedereen die gelooft, behoort tot één van deze twee categorieën: hetzij blijven geloven tot volledige behoudenis, of terugdeinzen tot de ondergang.

Weet je, als je het leven tegemoet treedt op basis van deze radicale, heldere inschatting, dan zul je de juiste beslissingen nemen. Als je het leven en de dingen categoriseert en inschat op basis van geld, plezier, comfort, of de mening van de wereld, dan kom je bedrogen uit. Leer mensen, dingen en situaties in te schatten op Gods manier - geloven of niet geloven - en de koers van je leven is zeker.

Gebed van de dag

Heer, ik kies ervoor te volharden in geloof en mijn vrijmoedigheid niet prijs te geven. Dank U wel voor de bemoediging dat de volharding om uw wil te doen maar voor een "korte tijd" is. Wat een geweldige kracht ligt er in de zekerheid dat U terugkomt. Wilt U mij helpen om steeds te zien op uw komst, zodat ik me niet laat afleiden door de tijdelijke dingen van deze wereld, maar mijn vreugde en volharding vind in de zekerheid van uw wederkomst. Amen.

Boeken over Gods denken

Deze overdenking komt uit het boek Wandelen met God dat gaat over vriendschap met God en is onderdeel van een 4-delige serie. In de webshop van DPM Nederland vind je meer Nederlandstalige boeken en proclamatiekaarten van Derek Prince én diverse boeken in andere talen. Wil je meer van Dereks onderwijs lezen, bijvoorbeeld over wie God is en zijn plan voor je leven? Kijk dan eens naar deze titels:

  • Dereks boek Gods wil, mijn levensdoel is een prachtige studie die je uitdaagt je leven toe te wijden aan God en op Hem te gaan lijken.
  • Heiligheid is geen optie vertelt over het leven als discipel van Jezus. Een heilig leven vraagt soms om lastige keuzes, maar er is niets mooier dan voor en met God te leven!
  • Ben je op zoek naar Gods doel met jouw leven? Dereks boek Je Roeping is een praktische handleiding om hier, aan de hand van de Bijbel, naar op zoek te gaan.
  • Herinner jezelf eraan dat het goed is om vol te houden en niet te verzwakken in geloof, met de proclamatiekaart De Wedloop.

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt, onder andere over de kracht van proclamatie. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince met ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen wij gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.