Shop Doneer

Vertel het Evangelie, laat niets verloren gaan

Leestijd: 3 min.

In Johannes 6:12 staat het prachtige verhaal van de spijziging van de vijfduizend mannen met vijf broden en twee vissen (vrouwen en kinderen werden niet meegerekend, dus het ging in werkelijkheid om veel meer mensen). Iedereen had genoeg te eten en er was nog een heleboel over. Dan staat er aan het eind van het verhaal dat prachtige zinnetje in Johannes 6:12:

En toen zij verzadigd waren, zeide Hij tot zijn discipelen: Verzamelt de overgebleven brokken, opdat niets verloren ga.

Ik heb wel eens geopperd dat Jezus een voorloper van de milieubeweging was. De discipelen zouden wellicht zo zijn weggelopen en alles op de grond hebben laten liggen. Maar Jezus zei: 'Ruim het allemaal op, laat niets verloren gaan.' Hier zien we Gods houding: 'Laat niets verloren gaan.'

Als we willen leren denken zoals God denkt, dan zullen we aandacht aan de kleine dingen besteden en daarin trouw zijn, voordat we zelfs maar beginnen te denken aan de grote. Dit is trouwens ook een belangrijke inspiratie als het gaat om onze houding en ons getuigenis naar mensen die Jezus niet kennen. Gods hart verlangt ernaar om iedere persoon te redden; van de kleine, onaanzienlijke tot de hooggeplaatste. Denk daarom niet gemakkelijk en nonchalant over de kleine openingen die je tegenkomt in het dagelijks leven om het goede nieuws van het Evangelie te vertellen. En laat Gods houding ook zien bij de kansen die je hebt om het Brood des Levens uit te delen: 'Laat niets verloren gaan'.

Gebed van de dag

Heer, als er gebieden zijn waarin ik mag groeien, zoals de zorg voor het milieu, de zorg voor uw schepping, de zorg voor uw andere kinderen of de zorg voor mensen in nood, dan wil ik mij daaraan toewijden en U uitnodigen uw werk te doen in mijn leven. Laat mij een uitdeler zijn van het Brood des Levens, op iedere manier. Amen.

Boeken over het Evangelie

Deze overdenking komt uit het boek Wandelen met God dat gaat over vriendschap met God en is onderdeel van een 4-delige serie. In de webshop van DPM Nederland vind je meer Nederlandstalige boeken en proclamatiekaarten van Derek Prince én diverse boeken in andere talen. Wil je meer van Dereks onderwijs lezen, bijvoorbeeld over het Evangelie? Kijk dan eens naar deze titels:

  • De brochure Wat is eigenlijk 'Het goede nieuws'? vertelt daagt Derek ons uit om weer de 'complete' boodschap van het Evangelie te prediken en praktiseren.
  • De Omwisseling is een kennismaking met het Evangelie en de 9 gevolgen van Jezus' kruisdood voor jou en mij.
  • Als je het Evangelie met anderen wilt delen, dan is ons Kerstevangelie - Ik wens je de vrede van kerst iets voor jou. Deze kleine brochure vertelt het Evangelie in een notendop, speciaal om uit te delen tijdens kerst!
  • Heb jij een hart voor evangelisatie of heb je soms juist even een herinnering nodig om het Evangelie te verkondigen, dan is de proclamatiekaart De grote opdracht iets voor jou.

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince met ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen wij gratis onderwijsbrieven van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.