Vanwege het Paasweekend zullen bestellingen op 2 april pas verzonden worden.

sluit
Shop Doneer

Vrees voor mensen is een tactiek van satan

Leestijd: 3 min.

Nog een ander soort vrees die niet voortkomt uit de vreze des Heren, is de bekende en veel voorkomende 'vrees voor mensen':

Mensenvrees legt iemand een valstrik, maar wie op de Heere vertrouwt, wordt in een veilige vesting gezet. (Spreuken 29:25)

De vrees voor mensen is het lijnrecht tegenovergestelde van vertrouwen op - en vertrouwdheid met - de Heer. Vrees voor mensen heeft meestal te maken met angst voor wat mensen zullen denken of zeggen, of wat ze van je zullen vinden. Als je dit herkent, dan is mogelijk de vrees voor mensen in jou aan het werk.

We zouden eens moeten nagaan en moeten erkennen hoe vaak de vrees voor mensen erin slaagt ons af te remmen in ons volgen van de Heer. Er doen zich momenten voor dat we eigenlijk tegen mensen zouden moeten spreken over de Heer, of getuigen van Zijn liefde en Zijn grootheid, maar de vrees voor mensen belet ons onze mond open te doen...

Het gebeurt meestal heel subtiel en sluipend, maar de vrees voor mensen kan ons terughoudend maken in ons vrije getuigenis van Zijn kracht en de redding die er is in Jezus. ...Vrees voor mensen maakt in zo'n geval feitelijk mensen belangrijker dan God. Degenen die leven met de vrees voor mensen zijn meer bezorgd over wat anderen van hen denken, dan over wat God van hen denkt - en het feit dat God hen wil inzetten voor Zijn alles-en-iedereen-omvattende reddingsplan. Voor mensen die deze valstrik niet herkennen en meegaan in deze afleiding van de duivel, is de mening van God minder belangrijk dan de mening van hun medemensen.

De vrees voor mensen weerhoudt ons dus ook van het gehoorzamen van God; ze vangt ons in een strik als we willen wandelen op een pad van gehoorzaamheid en rechtvaardigheid. Laten we op het pad blijven van gehoorzaamheid aan onze hemelse Vader... Verkies altijd de vreze des Heren boven de vrees voor mensen!

Gebed van de dag

Hemelse Vader, als ik Uw naam vrees, dan hoef ik geen mensen meer te vrezen! Dank U wel voor die heerlijke rijkdom. De vreze des Heren geeft me grote gerustheid. Dank U voor die genade! Ik vertrouw U Heer. Amen.

Boek over de vreze des Heren

Deze overdenking komt uit het boek De weg naar Gods zegen dat gaat over de vreze des Heren. In de webshop van DPM Nederland vind je meer Nederlandstalige boeken en proclamatiekaarten van Derek Prince én diverse boeken in andere talen. Wil je meer van Dereks onderwijs lezen? Kijk dan eens naar deze titels:

  • Gods Kerk herontdekt is een uitgebreide studie over de Kerk van Jezus Christus, goed voor iedere christen om te lezen!
  • Waar in de wereld trots en zelfverhoging normaal zijn geworden, roept Gods Woord op tot nederigheid. In het boekje Hoger = lager legt Derek Prince dit fundamentele Bijbelse principe verder uit.
  • Derek Prince betoogt in Heiligheid is geen optie dat heiligheid geen vrije, optionele keuze is. Nee, voor een discipel van Jezus zit heiligheid in zijn basispakket!
  • Het is mooi om de proclamatie Vrij van angst uit te spreken na het lezen van deze overdenking!

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt, onder andere over de vreze des Heren. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince, met Nederlandse en Engelse ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen wij gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.