Shop Doneer

Overgave aan God: durf jij los te laten?

Leestijd: 4 min.
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als de tarwekorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij alleen, maar als hij sterft, draagt hij veel vrucht. Wie zijn leven liefheeft, zal het verliezen, en wie zijn leven haat in deze wereld, zal het behouden tot het eeuwige leven. (Johannes 12:24-25)

In deze Bijbeltekst gebruikt Jezus een illustratie om de belangrijke boodschap van overgave aan God over te brengen, namelijk het voorbeeld van een kleine korrel tarwe. Zolang de graankorrel op zichzelf en in de graanmand blijft, kan ze geen enkele vorm van vrucht of leven voortbrengen. Jezus zei dat de graankorrel in de aarde moet vallen, dus onder de oppervlakte moet gaan. Wanneer ze uit het zicht is, verborgen in de duisternis en in de vochtigheid van de aarde, vindt er een verandering plaats. De harde, buitenste schil rot weg, waardoor het vocht het zaad kan bereiken, en als gevolg daarvan vindt er een wonder plaats: uit die graankorrel, waarvan de schil verdwenen is en die dood leek te gaan, komt opeens een heel nieuwe vorm van leven voort! Het groene uitspruitsel van nieuw leven forceert zijn weg omhoog door de aarde, verschijnt in het zonlicht en we zien een wonder zich manifesteren.

Dit is een beeld van wat het betekent om ons eigen leven te verliezen, om op die manier het leven te vinden dat God voor ons heeft. We komen aan het eind van onze eigen mogelijkheden, onze eigen kracht, onze eigen wijsheid. We laten al onze eigen menselijke inspanningen los en keren ons af van onze aanspraken op zelfvoorziening. Wanneer het zaad gestorven is en de buitenste, harde schil is weggerot, dan zal nieuw leven komen. Dat is de grote uitdaging die Jezus Zijn discipelen voorhield.

Het geheim van totale overgave aan God

Dit is het geheim van totale overgave aan God, zoals de graankorrel eerst in de grond valt en moet sterven, voordat zij vrucht kan voortbrengen. Dat is de uitdaging die Hij ons ook vandaag de dag voorhoudt. Wij hebben ons eigen leven; het is in onze eigen handen. Zoals iemand een kleine graankorrel kan pakken en vasthouden, zo kunnen we ook ons eigen leven blijven vasthouden zolang als we willen. Maar zolang als we ons eigen leven vasthouden, blijft het geïsoleerd en wordt het in geestelijk opzicht niet productief.

De wereld is vol met eenzame mensen; ze zijn eenzaam omdat ze vasthouden aan hun eigen leven. En toch willen ze niet loslaten. Jezus zegt dat als wij bereid zijn om ons leven los te laten, en onszelf over te geven aan het proces van sterven en lijden, dan zal er nieuw leven ontstaan. Ieder van ons moet het leven pakken dat hij of zij in handen houdt, het loslaten en het laten gaan. We moeten ons leven overgeven aan God. Overgave aan God klinkt misschien als een gek en onproductief idee, maar het zal compleet nieuw leven voortbrengen. Ik beloof je: het is de moeite waard.

Gebed van de dag

Heer Jezus, dank U voor die bijzondere uitdaging die U mij ook vandaag nog voorhoudt, dat ik mijn eigen leven kan afleggen en al mijn menselijke inspanningen loslaten, zodat U de gelegenheid krijgt door mij heen te werken in deze wereld. Ik verheug mij nu al over de vrucht die zo uit mijn leven zal voortkomen, zodat ik Uw naam verheerlijk. Amen.

Boeken over overgave aan God

Deze overdenking komt uit het boek De weg naar Gods zegen. In de webshop van DPM Nederland vind je meer Nederlandstalige boeken en proclamatiekaarten van Derek Prince én diverse boeken in andere talen. Wil je meer lezen over overgave aan God? Dan kunnen we de volgende titels aanbevelen:

  • In het boek Overgave laat Derek Prince zien wat werkelijke, totale overgave aan God betekent. Hij beschrijft hoe het loslaten van onze eigen wil eerst pijn en moeite geeft, maar eindigt in ontspanning en zegen.
  • Gods wil, mijn levensdoel is een boekje voor ieder die verlangt om Gods wil tot zijn/haar levensdoel te maken. De weg van overgave aan God kost je je leven, maar de eindbestemming is onbetaalbaar!
  • Wil jij elke dag kiezen voor overgave aan God en Zijn wil doen in jouw leven? Dan is het boek Leven als zout en licht iets voor jou.
  • Het boekje Heiligheid is geen optie vertelt wat er gebeurt wanneer je kiest voor overgave aan God en Jezus' volgen. Ontdek het prachtige geheim van heiligheid!
  • In onze webshop vind je Bijbelse proclamatiekaarten over allerlei onderwerpen waar je als christen mee te maken krijgt. Zo hebben we twee proclamatiekaarten voor jongeren die krachtige woorden geven aan de keuze voor overgave aan God: Ik leef niet meer voor mezelf en Wie is de baas? Natuurlijk ook geschikt voor volwassenen!

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince, met Nederlandse en Engelse ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen wij gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.