Shop Doneer

Wandelen in gemeenschap met God

Leestijd: 3 min.

Om in gemeenschap met God te wandelen, hebben we geleerd dat ons denken moet veranderen op verschillende gebieden; ten eerste Gods doelen (zijn heerlijkheid en uitmuntendheid), ten tweede Zijn prioriteiten (de vestiging van zijn Koninkrijk en het eeuwige boven het tijdelijke) en het derde gebied betreft Zijn innerlijke houdingen. Onze houdingen of onze mentaliteit moet in lijn komen met die van God. De eerste houding van God die ik graag wil bespreken, is volgens mij van doorslaggevende betekenis in al Gods handelen, maar lijkt door de overgrote meerderheid van de christenen volledig over het hoofd te worden gezien. Ook jij zult misschien verbaasd zijn als ik het noem, maar de innerlijke houding waar ik het hier over heb is 'oneindige aandacht voor het kleine'.

Het universum bestaat zoals velen weten uit de 'macrokosmos', het grote en alomvattende en de 'microkosmos', het hele kleine deeltje, de bacterie, het korreltje zand, de druppel condens of nog kleiner, de atoom, het proton, neutron, elektron... Maar het maakt niet uit hoe klein het is, alles is met dezelfde principes, dezelfde zorg, wijsheid en oog voor detail gecreëerd. Gods aandacht voor iets wordt niet minder naarmate het kleiner wordt. Hij heeft geen instelling van alles wat groot is, is belangrijk en het kleine is onbelangrijk. Steeds meer mensen in onze tijd van 'groter, mooier, beter' hebben die instelling wel, en daarmee missen ze God, omdat deze houding niet overeenstemt met Gods houding.

Iemand heeft eens gezegd: 'Een genie is iemand die een oneindig vermogen heeft om zorg aan iets te besteden, ergens in te duiken.' Dat is Gods genialiteit. Hij heeft letterlijk een oneindig vermogen om zorg aan iets te besteden. Hij besteedt net zoveel zorg aan het kleinste detail in het heelal als aan het hele universum. Jezus leerde dit heel praktisch en eenvoudig in Lukas 16:10:

Wie trouw is in het minste, is ook in het grote trouw. En wie onrechtvaardig is in het minste, is ook in het grote onrechtvaardig.

Gebed van de dag

Heer, wat geweldig dat U, die de hemel en de aarde - het hele universum - gemaakt heeft, toch ook zoveel oog heeft voor ieder detail. Ook hierin wil ik steeds meer op U gaan lijken, Vader. Laat mij kijken zoals U kijkt en zorgen zoals U zorgt. Amen.

Boeken over leven met God als doel

Deze overdenking komt uit het boek Wandelen met God dat gaat over vriendschap met God en is onderdeel van een 4-delige serie. In de webshop van DPM Nederland vind je meer Nederlandstalige boeken en proclamatiekaarten van Derek Prince én diverse boeken in andere talen. Wil je meer van Dereks onderwijs lezen, bijvoorbeeld over wie God is en zijn plan voor je leven? Kijk dan eens naar deze titels:

  • Dereks boek Gods wil, mijn levensdoel is een prachtige studie die je uitdaagt je leven toe te wijden aan God.
  • Heiligheid is geen optie vertelt over het leven als discipel van Jezus. Een heilig leven vraagt soms om lastige keuzes, maar er is niets mooier dan voor en met God te leven!
  • Ben je op zoek naar Gods doel met jouw leven? Dereks boek Je Roeping is een praktische handleiding om hier, aan de hand van de Bijbel, naar op zoek te gaan.
  • In Dankzegging, lofprijs, aanbidding lees je hoe Gods eer jouw doel mag zijn en hoe je dit vorm kunt geven.
  • Laat God ook in moeilijke tijden jouw doel zijn. In Koers houden in de storm vertelt Derek over het leven van Job, die in de stormen van het leven God als doel hield. De proclamatiekaart Standvastig als Job sluit hier ook mooi bij aan.

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt, onder andere over de kracht van proclamatie. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince, met Nederlandse en Engelse ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen wij gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.