Shop Doneer

Geheiligd voor een taak

Leestijd: 3 min.
Weekthema:
Praktische stappen naar heiligheid
We kijken vandaag naar een Bijbelgedeelte dat je volle aandacht vraagt om te kunnen zien wat de toepassing ervan is in je leven. Het gaat om Hebreeën 2:11:
Immers, zowel Hij Die heiligt als zij die geheiligd worden, zijn allen uit één. Daarom schaamt Hij Zich er niet voor hen broeders te noemen.
In dit vers wordt verwezen naar drie personen of groepen mensen.
1. Degene die heiligt
2. Degenen die geheiligd worden
3. Degene vanuit wie zij allen komen
Denk er een moment over na naar wie in elk van de gevallen wordt verwezen. Wie is degene naar wie verwezen wordt als 'Hij die heiligt'? (Denk goed na voordat je antwoord geeft.) Het is of de Vader of Jezus, niet? Het juiste antwoord is Jezus. (Hij schaamt zich er immers niet voor hen broeders te noemen...) Jezus is dus degene die heiligt. Wie zijn degenen die geheiligd worden? Het antwoord is: de discipelen.
We hebben nog één Persoon uit ons Bijbelgedeelte over om te identificeren, namelijk Degene van wie gezegd wordt: '...zij zijn allen uit één.' Wie is die Ene? De Vader natuurlijk. Vanuit de Vader komen voort 'Hij die heiligt' en 'zij die geheiligd worden'. De Vader heiligt de Zoon; de Zoon heiligt de discipelen. Allen komen zij voort uit Eén: de Vader.
Onthoud echter dat de heiliging van Jezus niet volkomen was, totdat Hij had gereageerd op de wil van de Vader en had gezegd: 'Ik heilig mezelf, Vader. U heeft mij apart gezet en nu zet ik mezelf apart voor de opdracht die U aan mij heeft geopenbaard.' Op dezelfde manier is jouw en mijn heiliging, als discipelen van Jezus, niet volkomen totdat wij op onze beurt zeggen: 'Jezus, U heeft me gekozen, U heeft me geheiligd, en nu heilig ik mezelf voor U en voor de taak die U voor mij heeft om te doen.'
Het model dat we zojuist beschreven hebben, is voor mijn gevoel logisch en kloppend. Eerlijk, ik heb heel wat jaren geworsteld om te proberen iets logisch te vinden in de leerstelling van heiliging. Het enige wat ik kon bedenken en waar ik steeds opnieuw uitkwam, waren regels: Doe dit niet, doe dat niet, doe dat andere niet... Drink niet, rook niet, dans niet, vloek niet...
Toen ik ooit in Kopenhagen sprak, zei ik: 'Midden in jullie stad staat een standbeeld dat niet drinkt, niet danst, niet rookt en niet vloekt. Maar het is geen christen. Als dat alles is wat christen zijn betekent, plant dan een boom. Die drinkt ook niet, danst niet, rookt niet, vloekt niet, gaat niet naar de disco, draagt geen lippenstift, doet niets wat je verkeerd zou kunnen noemen, en noem die boom dan een christen.' Zoals ik al zei, ik heb voor mezelf door deze materie heen moeten worstelen voordat ik een duidelijk, helder begrip kreeg van wat heiliging inhoudt. En door Gods genade geloof ik dat ik het gevonden heb. Het is heel eenvoudig. De Vader koos, heiligde, en zond Jezus uit voor een opdracht. Jezus antwoordde door te zeggen: 'Vader, ik heb mezelf geheiligd. Nu ga ik uw opdracht volbrengen.' En Hij volbracht het aan het Kruis.
Jezus kiest, heiligt en zendt Zijn discipelen uit voor een taak. Maar iedere discipel moet reageren op Jezus zoals Hij reageerde op de Vader. Jij en ik, als discipelen van Jezus, moeten ons tot Jezus keren en zeggen: 'Jezus, ik erken dat U mij gekozen hebt. Ik erken dat U mij geheiligd hebt. En nu heilig ik mezelf voor de taak waarvoor U mij gezonden hebt.'

Heer Jezus, dank U wel voor het prachtige, simpele model dat U voorleefde! Zoals de Vader U koos, heiligde en uitzond voor een taak, zo kiest, heiligt en zendt U mij uit om achter U aan te gaan. Wat een genade, Heer. En wat een geweldige weg die ik mag gaan! Amen.