Shop Doneer

Accepteer Gods uitnodiging

Leestijd: 3 min.
Span u daarom des te meer in om uw roeping en uitverkiezing waar te maken, broeders en zusters. Als u dit alles doet, komt u nooit ten val. (2 Petrus 1:10, NBV)

Deze Bijbeltekst raakt me iedere keer dat ik hem lees. Ik heb namelijk ontdekt dat van de vele christenen die ik ben tegengekomen, er maar heel weinig bezig zijn ‘hun roeping waar te maken’ (in het Engels staat voor ‘waar maken’ het begrip ‘zeker stellen’). Ik geloof dat zelfs massa’s christenen niet eens weten dat ze een roeping hebben, laat staan dat ze weten wat die is... Daarom wil ik in deze studie de basiswaarheden over Gods roeping dichterbij brengen, zodat ieder zijn of haar roeping beter begrijpt en – belangrijker nog – ernaar kan gaan handelen.

De meeste gangbare vertalingen gebruiken het woord roeping, maar sommige andere vertalingen spreken van uitnodiging of oproep. Hoe dan ook, het punt waarop God jou confronteert met Zijn roeping, is het meest belangrijke moment in je leven. Je hele bestemming voor tijd en eeuwigheid wordt bepaald door de manier waarop je reageert.

Zelf ben ik van kinds af aan opgegroeid in de Anglicaanse kerk en heb daar allerlei verschillende rituelen en ceremonies meegemaakt, maar tot mijn vierentwintigste jaar heb ik God nooit persoonlijk gekend. Ik wist zelfs niet eens dat dat mogelijk was, God persoonlijk kennen. Maar toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak en ik terechtkwam in het Britse leger, werd ik op een dag geconfronteerd met de roeping van God, in een samenkomst waar ik voor was uitgenodigd. Ik wist op dat moment nog niets over bekering en wedergeboorte, of überhaupt over de waarheid van het reddende Evangelie. Het was totaal vreemd en nieuw voor me, maar één ding wist ik wel: God heeft voor mij iets mogelijk gemaakt, Hij biedt mij iets aan, en het zou wel eens kunnen dat de mogelijkheid om hierop te reageren niet meer terugkomt. Het was zo duidelijk en helder, dat ik gewoon wist dat ik moest reageren. Als ik het voorbij liet gaan, kon ik niet van Hem verwachten dat Hij me nog een tweede keer zou roepen.

Het doet me altijd verdriet als ik zie dat mensen Gods genade niet accepteren, niet in staat zijn hun besluit te nemen en de toewijding te maken. Als jij misschien ook iemand bent die nog nooit direct geconfronteerd is met de roeping van God, maar tijdens het lezen van deze overdenking gebeurt dat wel? Laat deze kans om te reageren dan alsjeblieft niet voorbij gaan. Ga er niet vanuit dat er nog wel weer een andere gelegenheid komt. Dat zou best wel kunnen - je zou zelfs misschien nog vele kansen kunnen krijgen - maar je kunt er niet op rekenen. Ga erop in als God je uitnodigt. Gods roep is simpel.

Gebed van de dag

Hemelse vader, ik wil volmondig (opnieuw) antwoorden op het geweldige aanbod van Uw genade, dat ik in de Heer Jezus word aangenomen als Uw kind, Uw zoon/dochter, die ten volle mag leven naar de roeping die U mij geeft, en dat ik volledig mijn uitverkiezing door U waar mag maken! Leidt U mij door Uw Geest, vanaf vandaag elke dag opnieuw! Amen.

Derek Prince op YouTube

In de jaren van zijn leven, zijn er honderden video's van de preken van Derek Prince gemaakt, onder andere over de essentie van zonde. Op het YouTubekanaal van DPM Nederland vind je deze videopreken van Derek Prince met ondertiteling. Als DPM Nederland werken we iedere dag aan het vertalen en publiceren van video's van Derek Prince. Abonneer je gratis op ons YouTubekanaal en blijf op de hoogte!

Onderwijsbrieven Derek Prince

Vijf keer per jaar versturen we gratis onderwijsbrieven uit het onderwijs van Derek Prince. In het menu vind je bij Onderwijs > Studies de digitale versie van vele van deze brieven en artikelen. Mocht je de onderwijsbrieven willen ontvangen, schrijf je dan in per post of per e-mail.