Shop Doneer

Investeer in mensen Oost Europa - 2023

Leestijd: 5 min.

Beste vriend/vriendin,

De wereld is flink opgeschud door alle gebeurtenissen in de afgelopen jaren. Na twee jaar coronapandemie volgde de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Dit veroorzaakte de grootste humanitaire crisis in Oost-Europa sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Oost-Europa werd het veilige toevluchtsoord voor miljoenen vluchtelingen die voor de oorlog op de vlucht sloegen.

Ondanks alle uitdagingen en moeilijkheden gaat het werk van Derek Prince Ministries in Oost-Europa op volle kracht door. Dat zou niet mogelijk zijn zonder jouw trouwe steun en gebed. Het Bijbelonderwijs van Derek Prince wordt door de Heer gebruikt om levens te veranderen, levens van mensen die op zoek zijn naar zingeving en hoop. Mag ik één voorbeeld met je delen? Het is het getuigenis van Milivoj uit Kroatië. Hij leerde Gods reddende genade kennen en werd een volgeling van Jezus.

''Ik was verloren, maar ben nu gered''

Milivoj had weliswaar een katholieke opvoeding gehad en ging in zijn jeugd regelmatig naar de mis, maar hij had geen persoonlijke relatie met Jezus. Zo’n tien jaar geleden kreeg hij een boek van Derek Prince in handen. Dat werd de start van een levensveranderende, geestelijke reis, waarin hij zoveel mogelijk van Dereks boeken begon te verzamelen en bestuderen. Maar dat ging niet zonder strijd! Het eerste boek dat hij onder ogen kreeg was Zegen of Vloek, aan u de keus. Tijdens het bestuderen van dit boek besefte hij dat hij onder demonische invloed stond. Ondanks zijn christelijke wortels had hij zich namelijk helemaal ondergedompeld in Boeddhisme en yoga. Toen Milivoj las dat Jezus de enige weg naar God is, sloot hij zijn hart af en gooide Dereks boek weg. Maar het zaadje was geplant. Naarmate de tijd vorderde, groeide zijn overtuiging dat er iets helemaal mis was met Boeddhisme en yoga, en besloot hij ermee te stoppen. Op een dag, toen hij bij de tandarts in de stoel lag, kwam ineens haarscherp de naam van Derek Prince in hem op. Milivoj vertelt hierover:

Zodra ik bij de tandarts de deur uitstapte, verspilde ik geen moment meer. Ik gebruikte mijn mobiele telefoon en begon te zoeken naar Derek Prince Ministries. Het lukte me om een afspraak te maken met Damir, de zendingswerker van DPM in Kroatië. Een paar dagen later, op zondag, ging ik voor de allereerste keer in mijn leven naar een kerkdienst van een charismatische gemeente. Ik begon opnieuw Dereks boeken te lezen en volgde zijn onderwijs op YouTube. Door het luisteren naar dit heldere Bijbelonderwijs en de praktische toepassing ervan in mijn leven begonnen dingen te veranderen. Het onderwijs over de kracht van het bloed van Jezus, over het neerhalen van geestelijke bolwerken, en over de realiteit van zegen of vloek waren echte eyeopeners. Ik besefte dat er meerdere vervloekingen aan het werk waren in mijn familie en mijn eigen leven. Een van de gebieden waar ik een vloek en demonische activiteit zag, was rondom financiën. Ik had altijd maar geldtekort, hoewel ik verantwoordelijk leefde en trouw was in mijn werk. Het is nauwelijks onder woorden te brengen hoe dankbaar ik God ben dat Hij Dereks onderwijs op mijn pad bracht, want mijn hele leven is erdoor veranderd.

Discipelen maken

Begin 2023 liet Milivoj zich dopen door onderdompeling in de plaatselijke kerk en werd hij een volgeling van Jezus. Zijn weg naar het kruis had vele zijpaden gekend, maar zijn zoektocht naar de zin van het leven bracht hem uiteindelijk op de enige weg naar de Vader, en dat is Jezus.

Getuigenissen zoals deze zijn een enorme bemoediging voor ons team van medewerkers en vrijwilligers voor wie geen moeite te veel is om Dereks Bijbelonderwijs beschikbaar te maken in tien verschillende Oost-Europese talen.

We leven in een tijd waarin het geloof van vele gelovigen wordt beproefd door het vuur van moeilijkheden en problemen. We staan voor een enorme uitdaging om deze kostbare broeders en zusters in Oost-Europa te bemoedigen, om de handen die zwak zijn geworden en de knikkende knieën te ondersteunen – en er zijn vele open deuren om hen te dienen. Zullen we samenwerken als een instrument in Gods hand, dat door Hem gebruikt wordt om mensen te bemoedigen en troosten?

Een wonder in de gevangenis

Marijo is een jonge man die in de gevangenis zat vanwege drie roofovervallen. Hij geloofde niet in Jezus Christus, maar zijn celgenoot drong er sterk op aan dat hij twee boeken zou lezen: Zegen of Vloek en De Omwisseling. Deze boeken openden zijn ogen voor de waarheid. Marijo besefte dat hij en zijn geliefden onder een vloek waren gekomen. Dit schokkende inzicht vormde het begin van een verandering in Marijo’s leven. Verlangend naar bevrijding van demonische bolwerken stuurde hij ons een brief waarin hij vroeg om meer van Dereks boeken. Ook vertelde hij dat hij God iedere dag dankt voor de dingen die hij nu al heeft geleerd. Uiteraard stuurden we hem maar al te graag nieuwe materialen van Derek toe. Deze boeken komen op plaatsen waar we zelf niet kunnen komen – zelfs achter de tralies van een gevangenis!

Onze strategie voor 2023-2024

We hebben enkele projecten gekozen die in de komende maanden het meest urgent zijn:

  • Het drukken (in meerdere talen) van Dereks boeken, waaronder Beloofd Land; De komende Opwekking; Verlangen naar Jezus’ wederkomst; Hoor Gods stem; en Geestelijke strijd in de eindtijd.
  • Het vertalen en ondertitelen van 70 videoboodschappen in 5 talen, zodat die op YouTube kunnen worden aangeboden;
  • Vertalen en drukken van proclamatiekaarten (in meerdere talen);
  • Gevangenisbibliotheken voorzien van Dereks boeken;
  • Het bouwen van drie nieuwe websites, zodat mensen in hun eigen land contact kunnen leggen met onze werkers en gratis online materialen kunnen vinden in hun eigen taal.

We hebben je hulp nodig

Er liggen grote kansen en uitdagingen voor ons. Mag ik je alsjeblieft vragen om hierin samen met ons op te trekken in gebed en giften? Bij deze vraag denk ik meteen aan dat jongetje in Johannes 6, wiens moeder een lunchpakketje had klaargemaakt van vijf broodjes en twee vissen. Hij wist die ochtend nog niet dat zijn lunchpakketje die dag door God gebruikt zou worden om duizenden hongerige mensen mee te voeden. Het gaat er niet om hoeveel we geven, maar aan wie we geven. De Heer kan ook jouw gift gebruiken om duizenden mee te voeden. Dank je wel voor je steun en gebed.


In Chrisus' liefde verbonden,

Branislav Čekan - DPM Oost-Europa
Paul Storms - DPM Nederland en België